0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan shunten finnas där om/utifall att köldbäraren skulle bli minusgrader?För att eliminera risken för frysning av kylelementen?
Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!
Citat från: Rickard skrivet 24 april 2008, 07:09:51Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!Med klent dimensionerad borra blir kylelementen varmare. Tillför man värme till borran blir det högre temperatur när man har en klent dimensionerad borra jämfört med normal dimensionering. På samma sätt blir en klen borra kallare när man tar ut värme från borrhålet.
Citat från: Roland skrivet 24 april 2008, 09:19:55Citat från: Rickard skrivet 24 april 2008, 07:09:51Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!Med klent dimensionerad borra blir kylelementen varmare. Tillför man värme till borran blir det högre temperatur när man har en klent dimensionerad borra jämfört med normal dimensionering. På samma sätt blir en klen borra kallare när man tar ut värme från borrhålet. Mmm, men det beror nog på var man bor, det går ju fortfarande minst lika mycket värme som kyla i vårt hus under denna årstid, nattetid blir det ju ett antal minusgrader ute.Fast skit i det det var ju bara en hypotes, förmodligen helt galen men ändå.Kan nån annan förklara varför man skulle behöva en shunt?
Jupp. Torrkyla behöver shuntas.