0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
http://www.vv.se/filer/46575/ansokan_om_typgodkannande_av_fordon.pdf Fordonet behöver ett CoC-intyg ett intyg om överensstämmelse med EG-typgodkänt utförande.Det omfattar krav på ett trafiksäkert utförande vad gäller ljus tuta bromsar mm. Egentligen inga konstigheter, orimligheter eller svårigheter. Tillverkarna brukar vara noga med att följa gällande regler och att tillhandahålla CoC dokumenten om de finns.http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/0007B01D1E81E4E7C1256F5500431284!opendocument&m=1
någon som vet hur man gör om man skulle vilja få in dessa i registret som godkända för trafik på väg ??Varför är sidoimporterad moped olaglig att använda? Så kallade sidoimporterade mopeder, säljs tyvärr av vissa handlare som en ”godkänd” klass 2 moped. En sådan moped kan som regel aldrig bli typgodkänd i Sverige då grundhandlingar saknas. Mopeden får säljas men inte användas! Denna handel börjar dock avta något eftersom branschen uppmärksammat att vissa handlare importerat själva. Se upp om du köper begagnat! Varning för privatimport. Mopeden kan ha samma utseende som en svensk godkänd 30-moped, klass 2, men har inget svenskt typintyg. Får inte framföras i Sverige.En moped som fortfarande har återförsäljare när du skall sälja mopeden ökar möjligheten att få den såld = att dom funnits några år.Om detta går att läsa på vägverkets sidor.
Jag vill bara att man skall veta vad man ger sig in i om man kör en moped som ej är typgodkänd då det räknas som olovlig körning.Det kanske inte är så kul när du sedan inte får ta körkort när du fyller arton och inte fått något lämplighetsintyg.Där vi bor får du ej heller något kontrakt på lägenhet,kanske inte kan ta ett lån osv.