0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Står inför byte av värmepump och vill ha synpunkter och råd inför valet...Det jag väljer mellan är en Nibe 310P eller en IVT 490.Tacksam för råd!!!///Crille
490 är driftsäker men de har varit på en del IVT FLP för att domtar mycket energi pga. att deras komp. är så små.
Både 490 och 310 är små usliga värmepumpar, 310 har väl t o m lite mindre kompressor?
Tja , man kan förstås ochså fråga sig varför de har konstruerat och tillverkat en sån liten pump och inte gjort som Comfortzone redan från början ??
Överhuvudtaget i ett normalbyggt hus med bra isolering under 130 kvm i Skåne passar faktiskt den här pumpen mycket bra, för oss med vattenburen värme finns det helt enkelt inget bättre alternativ, även några mil norrut för den delen funkar detta också. Vi bor inte ett dugg vindskyddat och har ett normalisolerat hus så det argumentet håller inte. Faktum är att denna pump är väl lämpad i dom södra delarna till hus under 130 kvm, billigare alternativ för oss finns inte helt enkelt enligt dom "experter" jag talat med.Att börja hojta Comfortzone så fort man pratar frånluftvärmepumpar är inte helt nyanserat anser jag utan man man får ju faktiskt titta på dom sakerna jag pekat på här. Dom drygt 30.000 mer vi fått betala för en Comfortzone hade i vårt fall varit helt utakastade pengar. Att sen husföretagen lurar på icke ont anande husbyggare denna pump till större hus uppåt landet är ju princip rent kriminellt, dom tar ju inget som helst ansvar sedan när skyhöga elräkningar dimper ner i brevlådn hos förtvivlade husägare, och detta görs medvetet för dom vet mycket väl vad det är dom säljer just därför kallar jag det kriminellt.
Överhuvudtaget i ett normalbyggt hus med bra isolering under 130 kvm i Skåne passar faktiskt den här pumpen mycket bra, för oss med vattenburen värme finns det helt enkelt inget bättre alternativ, även några mil norrut för den delen funkar detta också. Vi bor inte ett dugg vindskyddat och har ett normalisolerat hus så det argumentet håller inte. Faktum är att denna pump är väl lämpad i dom södra delarna till hus under 130 kvm, billigare alternativ för oss finns inte helt enkelt enligt dom "experter" jag talat med.