0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fast för 800 kr skulle det alldrig falla mig in att skita ner mig....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 20 april 2008, 21:56:00fast för 800 kr skulle det alldrig falla mig in att skita ner mig....nej, jag hade nog begärt lite mer jag också... men ändå, en växlare för 800 låter ju bra, men hur kopplas den in på min tank på bästa sätt? så man får bra skiktning och så...ett komplett solfångarsystem verkar ju landa uppåt 40-60k... och då blir ju svårt att räkna hem besparingen.nu skulle jag kunna nöja mig med något som spar in lite ved/el åt mig över "sommaren", men då vill jag ju inte lägga dom stora pengarna.Skulle man kunna få ihop ett skapligt system för 10-15k?
Jag har också funderat på ett fulbygge med svartmålade panelradiatorer som absorbator. Jag får ihop mellan 10 och 11 m² fördelat på 6 moduler. Jag tror materialkostnaden hamnar någonstans mellan 4000 och 6000 kr för allt som ska sitta på taket. Vad rördragningen och övrig utrustning kostar har jag inte räknat på. Frågan är väl om det går att utvinna såpass mycket varmvatten så att det är någon idé och att det inte ser ut allt för anskrämligt. De skulle behöva vinklas upp en hel del eftersom taklutningen bara är kring 20-25°.Mvh/ Göran