Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FOMA AW 6200I - fins det nÃ¥n erfarenhet med denna pump?  (läst 18870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aurba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej!

Efter lite sökning på nätet har jag funnit FOMA AW 6200I (luft/vatten) intressant.
Då jag försöker göre en kost/nyttja analys av denna hade det varit bra med litet kunnande/erfarenhet från användare och dom som eventuellt har servat den här pumpen.

Om nån har mätningar som ger information om COP värden vid olika temperaturer att dela med er så hade varit bra.

Jag har ju sett att det avrådas från att köpa GDS pumpar för självmontering.
Jag undra därför vad som er det största problemet med själmontering och om dessa problem kan undvikas med lite hjälp fån expertisen.

Takkar i övrigt för jättefint forum!

MVH.
MÃ¥rten
« Senast ändrad: 18 april 2008, 00:14:47 av aurba »

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Den är ju ganska lik den här förutom självmonteringskitet,

http://goto.glocalnet.net/energisaken/Manual/luft%20vatten.pdf

Med andra ord, Energicentrapumpen. Vet inte säkert dock.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: FOMA AW 6200I - fins det nån erfarenhet med denna pump?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2008, 11:22:58 »
hej.

foma /pioneer/ energicentra är samma pump det som skiljer är enligt fabriken en del parametrar i avfrostnings programmet!!
annars är det samma prylar.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad aurba

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: FOMA AW 6200I - fins det nån erfarenhet med denna pump?
« Svar #3 skrivet: 21 april 2008, 21:45:15 »
Tackar för informationen!

Energicentra tråden var ju intressant läsning!

MÃ¥rten


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
Nu ska det anskaffas en luft/vatten-värmepump till en gammal släktgård som mest står tom med grundvärme. Tvåvåningshus med källare, byggt på 30-talet, beläget i Västerbotten.

För närvarande värms huset med en gammal Exonom kombipanna (troligen från slutet av 60-talet), med oljebrännare + efterhandsmonterade elpatroner. Den där pannan har passerat bästföredatum för många år sedan, redan någon gång på 80-talet började den läcka första gången. Nu har det både svetsats och gjorts cementlagningar här och där på den. Ett ytterligare problem är att shuntventilen inte fungerar när man använder elpatroner eftersom kallvattenledningen till shuntventilen mynnar rakt ovanför den ena elpatronplatsen. Pannan ska alltså under alla förhållanden slängas ut.

Min plan beträffande modernisering av uppvärmningen i huset är att montera billigast möjliga luft/vatten-värmepump, och Foma ligger bra till, dels med tanke på priset och dels med tanke på att den säljs av en lokal återförsäljare som somliga anser att man bör stödja. Värmepumpen ska enbart användas för att värma elementvatten, inte tappvarmvatten.

Nu till mina funderingar :
1) Medger styrutrustningen någon slags samverkan med yttre elpatroner, "elkassett" ?
2) Återförsäljaren påstår att snabbkopplingarna för kylmedium ska klara åtminstone 5 isärtagningar/hopsättningar innan man behöver fylla systemet på nytt, vågar man lita på det ? Jag misstänker att det kan bli aktuellt med en losstagning av utomhusdelen inom överskådlig tid i samband med dränering runt huset.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: FOMA AW 6200I - fins det nån erfarenhet med denna pump?
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2008, 20:09:14 »
Nu ska det anskaffas en luft/vatten-värmepump till en gammal släktgård som mest står tom med grundvärme. Tvåvåningshus med källare, byggt på 30-talet, beläget i Västerbotten.

För närvarande värms huset med en gammal Exonom kombipanna (troligen från slutet av 60-talet), med oljebrännare + efterhandsmonterade elpatroner. Den där pannan har passerat bästföredatum för många år sedan, redan någon gång på 80-talet började den läcka första gången. Nu har det både svetsats och gjorts cementlagningar här och där på den. Ett ytterligare problem är att shuntventilen inte fungerar när man använder elpatroner eftersom kallvattenledningen till shuntventilen mynnar rakt ovanför den ena elpatronplatsen. Pannan ska alltså under alla förhållanden slängas ut.

Min plan beträffande modernisering av uppvärmningen i huset är att montera billigast möjliga luft/vatten-värmepump, och Foma ligger bra till, dels med tanke på priset och dels med tanke på att den säljs av en lokal återförsäljare som somliga anser att man bör stödja. Värmepumpen ska enbart användas för att värma elementvatten, inte tappvarmvatten.

Nu till mina funderingar :
1) Medger styrutrustningen någon slags samverkan med yttre elpatroner, "elkassett" ?
2) Återförsäljaren påstår att snabbkopplingarna för kylmedium ska klara åtminstone 5 isärtagningar/hopsättningar innan man behöver fylla systemet på nytt, vågar man lita på det ? Jag misstänker att det kan bli aktuellt med en losstagning av utomhusdelen inom överskådlig tid i samband med dränering runt huset.

hej.
maskinen har ingen funktion för detta men enkelt att lösa i alla fall. gissar att du skall köra fast kondensering mot en v v beredare.
om du har automatshunt som sköter vilken temp som skall skickas ut till elementen från tanken så kan du ställa v pumpen på tex 55grader o elpatronen i tanken på 50 grader.
vad beträffar qvickkoneckt så är jag personligen emot dessa men andra påstår att dessa funkat bra.
det är inga problem att backatillbaka gasen i en v pump o börja om med vakumsugning ytterligare några gånger. så med vanliga kopplingar funkar även dessa ok med flytt av maskinen förutom att du åker på en extra vak sugning.

krister

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
På vanliga kopplingar är det nog max 2 ggr, sen måste man kona om anslutningarna. Detta påstående baserar jag på att konerna helt enkelt har deformeras så pass mycket efter 2 ggr att dom då kan börja läcka. Konsats kan köpas på Biltema för c:a 300:-.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
Det drar ihop sig till att göra affär och installation nu.

Det verkar som om den gamla pannan kommer att bli kvar åtminstone över den här vintern (om den håller), så att man kan få tillfälle att köra slut på kvarvarande brännolja. Det kan vara bra att ha oljebrännaren till hands för att snabbt få varmt i huset sedan det har stått på grundvärme.

Förmodligen görs värmepumpsinstallationen till en början helt enkelt sÃ¥ att man kopplar in den i serie med returen frÃ¥n radiatorerna. Ett bekymmer är dock att det finns tvÃ¥ returledningar som är anslutna pÃ¥ olika ställen pÃ¥ pannan, en frÃ¥n källarradiatorerna och en frÃ¥n resten av huset. Det är inte  helt lätt att komma Ã¥t källar-returen sÃ¥ länge pannan stÃ¥r där den stÃ¥r, sÃ¥ den fÃ¥r nog vara kvar oförändrad sÃ¥ länge.

Efter att ha kommit över Fomas installationsanvisning för värmepumpen så har det visat sig att den uppenbarligen inte har någon möjlighet att samverka med elpatroner. Vidare krävs ett 800 um filter inkopplat i returvattenledningen, undrar var man ska få tag på ett sådant...

Undrar förresten hur kommunikationen mellan styrskåpet och inverter, tempgivare och sånt i utomhusdelen går till. I kabeln mellan utomhus- och inomhusdel finns det bara en extra ledare utöver fas, nolla och skyddsjord.

En ytterligare spännande sak är röranslutningarna för vatten på inomhusdelen. Det ser ut som en cylindrisk gänga, samma storleksordning som 3/4" G men med finare gängstigning. Det står inte en bokstav i installationsanvisningen om den saken.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: FOMA AW 6200I - fins det nån erfarenhet med denna pump?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2008, 09:45:51 »
I tråden Energicentrapumpen avråds det från att koppla i serie på returen, ta en titt på den tråden.
Har för mig att det är 22mm anslutning på innerskåpet för vatten, så 3/4 tum behöver då en konverterpropp.
Filter 800um kan du köpa på Rinkaby bl.a om jag minns rätt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
Jo, det är klart att det blir svårt att köra värmepumpen för bara tappvarmvatten om man har den ansluten på returen. Men med tanke på att värmepumpen mest ska användas för att hålla grundvärme i huset, det går inte mycket varmvatten överhuvudtaget, så spelar det inte så stor roll här.
Till saken hör ju ocksÃ¥ att pannan är i dÃ¥ligt skick, jag ser gärna att det är sÃ¥ lätt som möjligt att koppla bort pannan frÃ¥n systemet och hÃ¥lla huset frostfritt med bara värmepumpen den dag man fÃ¥r en  katastrofal läcka pÃ¥ pannan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad kiixx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FOMA AW 6200I - fins det nån erfarenhet med denna pump?
« Svar #10 skrivet: 09 november 2008, 00:35:44 »
Ser mycket fram emot att få ta del av dina erfarenheter med Foma 6200AW pumpen, är själv lite osäker på hur den kan/skall dockas med min panna ( olja/el panna utan acc tankar ) där driver både radiatorer och tappvatten.

//Kiixx
Län: Skåne
Typ: Friliggande villa
Boyta: 135kvm
Biyta: 65kvm
Plan: 1½
System: Vattenburet system, med en El/Olja panna från 1992.
Beräknat Årsförbrukning:26833Kwh

Utloggad Tino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: FOMA AW 6200I - fins det nån erfarenhet med denna pump?
« Svar #11 skrivet: 18 november 2008, 11:45:16 »
Jag köpte en Pioneer luft-vatten inverter värmepump (samma som Foma AW 6200 Inverter luft/vatten) som jag har dockat till en gammal Exonom panna från 1972.
Jag har tagit bort från pannan skorstensdelen, oljebrännaren och fyllt alla utrymen i eldstaden och skorstenens rör med mineralull.
Med andra ord jag använder pannan som en ackumulator på 230 liter. I pannan finns även en elpatron på 6 kw som är inställd att slå till vid 35 grader och slå av vid 42 grader.
Jag har sedan 1982 även en frånluftsvärmepump som värmer upp allt tappvatten och lagrar den i en 300 liters ackumulatortank. Överskottsvärmen från frånlufts-värmepumpen överförs manuellt på vintrarna till Exonom- pannan.
Nu till värmepumpen. Den köptes 08-03-04 från Markislandet AB och levererades tre dagar senare. Innan jag monterade värmepumpen togs oljetanken bort och pannrummet renoverades. Ytterdelen monerades på konsoller (en miss som skall ändras till sommaren och konsolerna skall ersättas med en stativ så jag slipper vibrationerna i bostaden).
Innerdelen skruvades fast på väggen inne i pannrummet. Regleringsdosan placerades i köket ovanför pannrummet.
Värmepumpen togs i drift 08-04-10 och fungerar över förväntan. Kan värma vattnet som lagras i Exonom-pannan upp till 60 grader men jag har ställt den på 52 grader där jag har bäst verkningsgrad.
Jag registrerar elförbrukningen månadsvis och enligt mina beräkningar bör den totala års-elförbrukningen inkl hushållsel bli c:a 20-21000 kWh.
Huset är byggd 1972 ett plan 117 kvadratmeter med lika stor källare och vidbyggd 30 kvadratmeter uppvärmd garage.
Huset är inte tilläggsisolerat men detta blir nästa projekt.
Totalkostnaden inkl färg till pannrummet blev 27 253 kr.
Intresserade som vill veta mera eller se bilder på installationen
kan maila till "tino.k@telia.com"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!