0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Årsvärmefaktorn som den beräknas av NIBE:s program tar inte hänsyn till tillsatselen utan räknas enbart på vad värmepumpen producerar och elen till kompressorn. I och med att luft/värmepumpen producerar så lite värme när det är kallt och COP således är lågt blir det bra års-COP. Hade man stängt av pumpen och kört tillsatselen så fort temperaturen gick under noll grader hade det blivit ett ännu bättre värde på COP. Värdet säger alltså mer om hur kalkylen görs än om hur bra en L/V-pump är. Inkluderar man tillsatselen ser det inte alls lika bra ut.
ja då blev det betydligt sämre cop ca 1,6 men en 2010 lägger av vid -10 grader så då blir det mycket spets med en 2020 som går till -20 borde man få bättre cop frågan är bara hur mycket bättre. Finns det nånstans där man kan göra hyfsade kalkyler (på nätet eller ladda ner program).
Då skiljer det bara 2429kw till berg vp tycker att luft/vatten låter som ett bra alternativ även så långt norrut som sundsvall
Skall ni ha något att jämföra med då skall ni ta värmepumpen +tillsats och räkna på. Det är hela er värmeanläggning ni skall räkna på med alla cirkpumpar och all tillsats.Det är min uppfattning
Nu har vi kanske haft en mild vinter (i södra/mellersta delarna iaf) men min anläggninghar gått hela vintern utan en tillskottstimme om man bortser från legionella höjningen.Pumpen gick förstås klart längre än vanligt och vid flera tillfällen orkade den helt enkeltinte hålla framledningstempen men trögheten i mitt hus och att svinkylan bara inträffadeunder natten så klarade jag mig från elpatron.Jag har inte räknat fram mitt cop men den borde då bli lägre(?) om man skall räkna pådetta sett än om jag kört elpatron och låtit pumpen vila.. låter bizzart!Allt går att sälja med lite statestik, staplar och fin grafik i exel..