0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är lite som att välja bil:Väljer du mellan modeller med samma prestanda gör de nog jobbet ungefär lika bra, men det kan finnas små skillnader i utseende, ljud, komfort, driftsäkerhet, garantier, serviceorganisation osv./Pontus
Ja, de flesta märkespumparna gör nog själva jobbet lika bra, med endast små prestandaskillnader!Men det finns så många olika faktorer som styr när konsumenten ska välja. Minimala skillnader kan vara avgörande och det är så olika hur vi prioriterar. Skillnaden i utseende mellan en Fujitsu Nocria och en Daikin är kanske för en person som natt och dag och helt avgörande för valet. En annan kanske tycker det är kanon att ha temperaturgivaren i fjärrkontrollen. En tredje vill inte hålla på och dammsuga filter och föredrar självrengöring. En fjärde prioriterar en närbelägen installatör och lång garanti. För den femte är max effekt det viktigaste, för den sjätte priset osv osv.../Pontus
Ja du har ju helt rätt i detta också, men du kanske inte kollade in trådskaparens konkreta fråga: "Om vi antar att vi har två pumpar, oavsett märke, som har i princip samma specifikationer och levererar samma COP och allt sånt där" Och då måste väl gärna det konkreta svaret bli som jag nämnde tidigare: Då kan man generellt sett säga att handlar det om pumpar av de mera kända och etablerade fabrikaten så har det absolut ingen beydelse alls, utan då kan man bara låta totalpriset (inkl installation), garantier mm avgöra vilken pump man väljer.
Citat från: Raffen skrivet 09 april 2008, 13:46:31Ja du har ju helt rätt i detta också, men du kanske inte kollade in trådskaparens konkreta fråga: "Om vi antar att vi har två pumpar, oavsett märke, som har i princip samma specifikationer och levererar samma COP och allt sånt där" Och då måste väl gärna det konkreta svaret bli som jag nämnde tidigare: Då kan man generellt sett säga att handlar det om pumpar av de mera kända och etablerade fabrikaten så har det absolut ingen beydelse alls, utan då kan man bara låta totalpriset (inkl installation), garantier mm avgöra vilken pump man väljer.Absolut! ThumbsupOch jag ser inte hur detta står i motsats till mitt svar: "Väljer du mellan modeller med samma prestanda gör de nog jobbet ungefär lika bra, men det kan finnas små skillnader i utseende, ljud, komfort, driftsäkerhet, garantier, serviceorganisation osv" /Pontus
Om A = B är då A = B?Är frågan så uppe i det blå, blir ju svaret A = B. dvs välj den billigaste.En titt under huven säger mig att ca 20 000kr och ca 3000 inte ger något A = B.Däremot A(cop) = B(cop), liksom kanske A(Kwut) = B(Kwut)Jag tvivlar på A(hållbarhet) = B(hållbarhet)Vad billig vinner mest på är att man bortser från alla olikheter utom avskrivningstiden.dvs A(billig avskrivningstid) < B(dyr avskivningstid)
Raffen: Både jag och nej. Frågan handlar delvis om Toshiba och Ventilationsutveckling, men lika mycket om Toshiba vs IVT/Panasonic/CTC eller...whatever. Jag förstår att man kan köpa en pump för (i mitt fall 16.850 installerad och klar) eller en värstingsak på 30-40.000. Men frågan är givetvis om en "värsting" gör skäl för sitt höga pris?
NN;Om frågan gäller kvalitetsmärken från den vanliga vpmarknaden, så är det finlir att skilja ut en vinnare.Även på samma prisnivå kan det vara svårt att välja.Ger de samma värden vad gäller Cop och Kw, energiklass, trygghet, pris, ljudnivå, osv så välj efter vilken säljare som du tyckte var trevligast, eller snarare vilken säljare som kommer att vara trevligast även om tre år när du kommer in och undrar över något.De märken du räknar upp har alla bra nätverk. Men håller en viss affär måttet?Vad gör man då? Fråga grannen!