Hej,
Vi värmer nu vårt hus med en direkt el, en CTC EcoEl 1800 kopplad till vattenburen golvvärme. Till det eldar vi under höst-vår i en täljstensugn placerad mitt i huset. Bostadsytan är 143m² och fast i huset är ett garage på 43m² där värmen ligger på ca. 15°C. Årsförbrukningen ligger på 13000kW. Årsmedeltemperaturen här i Vasa ligger på ca. 4 grader.
Nu ligger elräkningen på 8 cent/kW vilket ger en uppvärmningskostnad på 1040€/år (9732 SEK).
Nu har vi ändå börjat fundera på en vp eftersom elpriserna lär stiga med åren. Jag har fått två olika offerter:
1. Bergsvärme med EcoHeat 7.5 komplett med material + arbete.
Totalpris: 11000€
Räknar man bort energibidraget vi kan söka samt skattelättnaderna för arbetskostnaderna så blir slutnotan för oss 8600€.
Vi har inget sparat kapital för det här så räknat med lånekostnaderna blir totalkostnaden 11000€.
2. Luftvärme med EcoAir 107 komplett med material + arbete.
Totalpris 6000€
Vi får inget energibidrag för en luftvärmepump

endast för arbetet så totalkostnaden blir 5500€. Räknar man på lånekostnaderna här (med mindre amortering) blir totalkostnaden 6700€.
Nu har jag försökt räkna energikostnaderna i längden med de olika alternativen. Kostnaden är investeringen + energikosnaden räknat med en 3 % prisökning på elen/år (källa:
www.motiva.fi)
| EcoHeat | EcoAir |
| Uppskattad COP | 4 | 2.5 |
| Kostnad 10år | 13.900 | 11.400 |
| Kostnad 20år | 17.700 | 17.400 |
| Kostnad 30år | 22.200 | 24.600 |
Vad rekommenderar ni att jag satsar på? Blir prishöjninen på el högre ändrar kostnaderna till EcoHeatens fördel, men stiger räntorna så är vinsten med EcoAiren större.
Edit: Postade för fort.
Undrar hur det är med livslängd, risk för problem och servicekostnader på de båda alternativen. Tacksam för alla svar och kommentarer.