Saxat ur bygga hus .. "
Varmvattenberedaren ska inte bara värma upp vattnet, den ska behålla det varmt också. Man brukar räkna med att 25 procent av varmvattenberedarens energi går åt till att återvärma det vatten som kyls av. Därför är det viktigt att se om ens tilltänkta varmvattenberedare är bra på att hålla värmen."
Om siffrorna är relevanta så skall man ha en rimligt stor VVB. Nästan alla har polyuretanisolering där tjockleken är ca hälften av mineralullsisoleringen, då blir de lite mindre i storlek. Kopparn är skitdyr och blir bara dyrare, så lev med tanken att det finns många rostfria eller emaljerade i plåt på marknaden.
Se på min IVT 490 frånluftvärmepump, 70L och räcker för duschar om man inte duschar i 15-30 minuter varje gång förstås. Jag provade med mina barn att duscha sig blöt, stänga av och tvåla in sig, duscha av sig igen, stänga av och champonera håret och slutligen stå i duschen resten av 5 minuter. BÅDA KLARADE AV DET och var nöjda. Beteendet kostar!!
100L är lyx för mig så alla som tycker > 100L anser jag har fel. Har man bubbelbad hamnar man i en annan division och då blir dimensioneringen en annan.
Tiden för uppvärmning har bara praktisk betydelse när man tömmer beredaren på VV. Mellan stor-duscharna grejar vilken VVB som helst det på 1- 1.5 timme, ju fortare/snabbare desto mera kW så klart och det är kW som kostar.
3 pers på 70L fungerar skitbra. Min gamla beredare var sunkig som f-n med brun gojja efter > 10 år så köp en billig och byt hellre om 10 år än att sukta på en skitdyr VVB som skall stå sig i kanske 25.
Köper du den på Jula får du med ventilkombination och säkerhetsventil (kostnad ca 800:- separat). En ventilkombination blandar ner vattnet till lagom temp ut som är ställbar, t ex 55-60 grader. Då kan du på semestern mm ställa beredaren på 70 grader för att få lite mera VV om man förbrukar mera då. För att ta ett exempel för att få lite extra vid besök eller behov.
Puh!