Jag tror inte att man blir sjuk av luftvärmepumpar (for what it's worth...).
Jag är läkare och har arbetat 1,5 år inom området Öron-Näsa-Hals, så jag har viss kunskap inom området.
Kör man fläktläge fyra och har mycket sjukdomsalstrande material på golven är det klart att man få detta i luftvägarna när det virvlas upp och man andas in luften. Men för att det ska ha någon betydelse måste det nog dels finnas gott om lättuppvirvlat materal på golvet och en stor känslighet hos den som bor i huset. Få av oss har ju radioaktivt stoft eller mjältbrandsbakterier liggande på golvet, så det måste nog röra sig om dammallergi + astma. För någon annan kan pumpen säkert ha en positiv effekt på allergier pga luftreningen. För en tredje kan avfuktningen kanske göra att luftfuktigheten sjunker för lågt och känsliga slemhinnor i luftvägarna blir irriterade, men det krävs nog en ökad känslighet, en hyperreaktivitet, hos personen i fråga.
Alternativt har pumpen inte något med saken att göra. Damen ifråga kanske fick en ny blodtrycksmedicin vid ungefär samma tid, som ger torrhosta som biverkan, men sätter symtomen i samband med installationen av värmepumpen.