0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningenHar ett vattenburet system just nu med en el-panna från 1987 (21 år gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i år, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 månader) drog iväg på 21000kwh (detta är iofs inklusive hushålls el)Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barnNågonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningenÄr det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset? Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat? Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.Tacksam för svarMVHPatric
Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 29 mars 2008, 20:02:15Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...Nja, inte riktigt, i Blekinge svarar nov - mars för cirka 70% av värmekostnaden, och det är inte många mil till Skåne.//Ronnie
Citat från: mrpg skrivet 29 mars 2008, 15:52:32Hej,Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningenHar ett vattenburet system just nu med en el-panna från 1987 (21 år gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i år, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 månader) drog iväg på 21000kwh (detta är iofs inklusive hushålls el)Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barnNågonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningenÄr det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset? Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat? Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.Tacksam för svarMVHPatricEn luft/vatten brukar vara lönsam, men det beror på hur lång tid du vill få tillbaka investeringen. Har du råd att ligga ute med pengarna en 10 år är troligen en luft/vatten ikapp en luft/luft. Hur snabbt vill du ha fått tillbaka investeringen?Dock, då krävs att radiatorerna räcker till (om du kräver runt 50 grader och uppåt redan vid "småkallt" kommer en värmepump bara att hjälpa delvis. Vad har du för framledningstemperaturer när det är kallt?Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...--- Mats ---
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 29 mars 2008, 20:02:15Citat från: mrpg skrivet 29 mars 2008, 15:52:32Hej,Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningenHar ett vattenburet system just nu med en el-panna från 1987 (21 år gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i år, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 månader) drog iväg på 21000kwh (detta är iofs inklusive hushålls el)Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barnNågonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningenÄr det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset? Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat? Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.Tacksam för svarMVHPatricEn luft/vatten brukar vara lönsam, men det beror på hur lång tid du vill få tillbaka investeringen. Har du råd att ligga ute med pengarna en 10 år är troligen en luft/vatten ikapp en luft/luft. Hur snabbt vill du ha fått tillbaka investeringen?Dock, då krävs att radiatorerna räcker till (om du kräver runt 50 grader och uppåt redan vid "småkallt" kommer en värmepump bara att hjälpa delvis. Vad har du för framledningstemperaturer när det är kallt?Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...--- Mats ---Har inte en aning om radiatorerna räcker till eller vad det är för framledningstemperatur alls tyvärr, känns bara riktigt surt att ha pungat ut 6000 papp i månaden på värme
Har inte en aning om radiatorerna räcker till eller vad det är för framledningstemperatur alls tyvärr, känns bara riktigt surt att ha pungat ut 6000 papp i månaden på värme