Om vi räknar med att du har ca 7000 kWh i hushållsel så skulle förbrukningen för tappvarmvatten och värme vara ca 8000 kWh.
Rent generellt brukar man ju räkna med en besparing på ca 50% av uppvärmningskostnaden om man installerar en luftvärmepump och den kommer åt att värma större delen av huset.
Detta ger alltså en möjlig besparing på ca 4000 kWh/år om du väljer en bra luftvärmepump, räkna med mindre än så med en Midea som inte kan tävla med de bästa.
Kom också ihåg att placera den på så sätt att du tillför värmen så att den hjälps åt att distribueras i huset av frånluftsutsugen.
Om jag vore i dina kläder (och om det går) skulle jag låta 490:n värma tappvarmvatten och hus, men med elpatronen blockerad.
Men som sagt, jag vet inte om det är möjligt, det beror på om tappvarmvatten eller husvärme prioriteras och hur duktig du är på att klura ut hur du skall ställa in de två systemet så att de kompletterar varann, kan du inte fixa det optimalt blir bespringen mindre än jag nämnde ovan.
Kan du fixa inställningarna på ett bra sätt, och blockera eltillskottet i 490:n, så tror jag att du kan satsa på en luftvärmepump för närmare 15000 kr och ändå tjäna in investeringen i rimlig tid.
Kom också ihåg att den fungerar som AC på sommarn, så du kan få rätt mycket bättre komfort, utan att det kostar dig just nåt...
Håll oss uppdaterade!