0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJovisst klarar du att värma hela huset med luft/luftvärme. Men jag tvivlar att du fixar hela ytan med bara en värmepump, det kan vara bättre att välja 2 mindre värmepumpar, du får högre toppeffekt samtidigt som du får bra värmespridning. Ett hus av din storlek kan behöva 5-6 kW effekt vid -15, ingen ensam värmepump har den uteffekten.Jag har inte sett några prov på Carriers Allegro, däremot har SP testat Carriers Platinum-pump:http://www.energimyndigheten.se/Global/Filer%20RoT-hush%C3%A5ll/Tester/Luft-luft/1.pdf- Ganska bra resultat.Om du enbart tillverkar varmvatten med din pelletspanna så får du tyvärr väldigt dålig verkningsgrad. Värmeförlusterna är betydande i förhållande till den energimängd du plockar ut i form av varmvatten. Om du går över till luft/luftvärme så kan det vara god idé att köpa en mindre elvärmd VVB (eller varför inte köpa en begagnad på blocket).Du kan ju prova dej fram. Montera först en 6 kW maskin i den elvärmda delen av huset, testa hur det går. Går det bra, se ut bästa position för nr 2.MVH/Gano
Hej MarkLåter vettigt. Du ersätter i princip direktel med luft/luftvärmepump. Det blir nog inga problem att värma bottenplanet med en luft/luftvärmepump. Det är lite svårt att få grepp om din energiförbrukning i dagsläget, men jag skulle ändå rekommendera minst den storlek som SP testat. Den ger 2,5 kW vid -15. Har den en storebror skulle jag välja den istället.Om du lägger ut en planskiss på forumet kan du få hjälp med lämplig placering. Skulle vilja rekommendera markstativ istället för väggstativ om du har träväggar, annars kan du få in stomljud i kåken.Helt rätt att stänga av element förresten, många gör misstaget att installera värmepump utan att ställa ner eller stänga av sina elradiatorer.MVH/Gano