Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline HT+ 17KW  (läst 3868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pocarlen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
IVT Greenline HT+ 17KW
« skrivet: 25 mars 2008, 23:36:06 »
Hej!

Jag håller på att testa min nyinstallerade 17 kw IVT Greenline och kör den ganska hårt för att se att den klarar att ha tillräcklig hög temperatur på elementen vid framtida köldknäppar.

Jag får nu under testperioden nöja mig med en utetemperatur på 0 till -10 grader. För att få till ett skapligt test väljer jag värmekurva 7,0 till 7,5 och tycker att jag får till ett hyffsat test och det verkar fungera att få "tillräckligt" varma element för kyligare tider.

Några funderingar dock...

Skillnaden mellan ingående och utgående på varma sidan ligger i intervallet 7-10 vilket också är lämpligt enligt manualen. Eftersom huset är stort så tar det lång tid att få upp returen till önskad temperatur när utetemperaturen sjunker och VP:n vill ha upp mot 48 grader åter.

Det enda sättet att då få upp returtempen, alternativt få upp den snabbare än mycket långsamt, är att uttemperaturen ökas, dvs att diffen ökar (mer än 7-10 grader). Eftersom värmepumpen ska kunna producera 60-65 gradigt vatten utan tillskott och ligger upp mot 60 grader vid varmvattenproduktion borde VP:n klara detta utan tillskott.

Vad är vitsen med att låta tillskottet gå in och lösa den uppgift som VP:n borde klara utan tillskott om diffen ökades över 7-10 grader? Rimligtvis borde VP:n utan tillskott vara mer effektiv än att tillskottet går in i dessa fall?

Jag har ett fläktelement monterat i samma pannrum som VP:n är placerad. Under ovanstående test har jag slagit av detta element och stängt dess kranar eftersom elementet "ställer till det" som jag upplever det.

Vid installationen minskade installatören returen från fläktelementet något eftersom returen går tillbaka på husets returledning nära VP:n och att det vid installationen utlöstes larm för hög retur pga detta element.

Under "normala" förhållanden kanske denna strypning fungerar men i det testfall jag arrangerat blev effekten den omvända, dvs strypningen orsakade att returen från elementet blev "för kall" och att VP:n därmed i stort sett stannade med returtemperaturen vid drygt 40 grader utan möjlighet att ta sig vidare.

Jag tycker att det verkar tungt att manuellt justera strypningen av elementet utiftån vilken returtemperatur huset för närvarande kräver och inbillar mig att problemet inte skulle finnas om allt returvatten från samtliga radiatorer "samlades ihop och blandades väl" innan temperaturen avlästes av returtemperaturgivaren.

Går det att koppla elementet på annat sätt än att sätta det direkt på matarledning och returledning nära VP:n även om detta kräver minst rörlängd? Om det är kopplat på det enda vettiga sättet, hur kan problemet lösas utan manuella ingrepp vid VP-krav på ändrad returtemperatur?

Tack på förhand!





 







 

 


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4843
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2008, 00:13:10 »
VP:n därmed i stort sett stannade med returtemperaturen vid drygt 40 grader utan möjlighet att ta sig vidare.

Upplever du att pumpen inte orkar höja tempen över 40° med fläktkonvektorn avstängd  från systemet (inget flöde över konvektorn) men däremot när du skickar flöde till den, är fläktkonvektorn inte tillräckligt strypt.

Ditt värmesystem suger 17 kW vid 48/40/21 d.v.s. 48° på framledningen, 40° på returen och 21° rumstemp. Bra bra!

Du kommer att få bra verkningsgrad på din anläggning, om du stryper fläktkonvektorn ytterligare d.v.s. returen från fläktkonvektorn skall inte överstiga returen från det övriga huset.

Utloggad pocarlen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2008, 06:18:02 »

Hej!

Mitt problem är det omvända än det du beskrev, dvs pumpen orkar inte höja returen över 40 grader när konvektorn är öppen för att den antagligen ger lägre retur än husets returledning under testförhållandena.

Om jag stoppar konvektorn helt tycker jag allt fungerar bra (för tillfället har jag även stoppat tillskottet för att enbart testa VP). Eftersom det bara är någon minusgrad ute idag så är hustemperaturen för närvarande ca 23-24 grader och eventuellt stigande. Ett element har "lagt av". Antagligen tycker termostatventilen för det elementet att det är lite för varmt trots att den är helt öppen.

Kan det finnas några problem med att helt enkelt skruva bort termostatventilerna från elementen om de krånglar?

VP:n siktar just nu på 48 graders retur och verkar klara detta utan det för tillfället stoppade tillskottet när konvektorn är stoppad. VP:n har även kunnat vila lite de senaste 12 timmarna. Jag höjde från värmekurva 7,5 till 8,0 i morse som ett sista test.

Problemet med fläktkonvektorn är att installatören strypte denna så att den antagligen fungerade bra vid de förhållanden som rådde vid installationstillfället. Jag upplever det dock som att den med konstant strypning ger en för låg retur när mitt test nu kräver högre temperaturer från VP:n än de förhållanden som rådde vid installationen.

Jag kan förstås manuellt justera returen så att jag uppnår det du beskriver men jag vill helst inte behöva justera detta manuellt varje gång temperaturkraven på VP:n förändras. Går detta att lösa? Finns det några termostattillbehör att montera på konvektorns returledning som läser av returen från huset och öppnar konvektorns returledning så att konvektorn alltid ger samma retur?

I nästa steg ska jag testa eltillskottet. Jag upplever IVT:s beskrivning av när pumpen ropar på tillskott som mycket otydlig varför jag antagligen får testa och se vad som händer. För mig (amatör, nybliven VP-innehavare utan erfarenhet) verkar det dock underligt om tillskottet går in innan pumpen provat att höja matartemperaturen till - som mest - det pumpen själv klarar av (65 grader?). Visst måste väl ändå pumpens värmeproduktion vara billigare än eltillskottet? I min värld borde pumpen alltid producera 65 gradigt vatten under en viss period innan tillskottet efterfrågas men jag tror inte att det fungerar så och förstår för närvarande inte varför.

http://www.ivt.se/products.asp?lngID=461&lngLangID=1

 










Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +5/-8
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2008, 06:49:52 »
Är inte problemet snarare att du med de här höga radiatortemperaturerna och en fläktkonvektor gående helt enkelt plockar ut så mycket effekt ur VPn att det börjar bli lite jobbigt för den att snabbt komma upp i temperatur.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30460
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2008, 08:17:07 »
Kan det finnas några problem med att helt enkelt skruva bort termostatventilerna från elementen om de krånglar?

Tvärtom, du bör inte strypa radiatorerna med några termostater om du har en VP.

Intressant test men egentligen så är det rätt onödigt, en värmepump fungerar som bäst när de får jobba med så låg framledningstemperatur som möjligt. 65 ºC på framledningen är inget att sträva efter med en VP om det inte är nödvändigt för att hålla värmen i huset. Din fläktkonvektor kan du strypa ner tills du få den temperatur du vill ha i ditt pannrum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30460
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2008, 08:27:14 »
Visst måste väl ändå pumpens värmeproduktion vara billigare än eltillskottet? I min värld borde pumpen alltid producera 65 gradigt vatten under en viss period innan tillskottet efterfrågas men jag tror inte att det fungerar så och förstår för närvarande inte varför.

Det där beror på hur mycket effekt dina radiatorer gör av med, om dina radiatorer gör av med 17 kW vid t ex 50 ºC framledning så gör de av med ännu mer effekt vid 55 ºC och den effekten finns inte då din VP gör max 17 kW (om inte elpatronerna går in). Det uppstår en balans där VP pumpar in lika mycket effekt i dina radiatorer som de gör av med.

Det som är viktigt här är att huset inte behöver mer effekt för att hållas varmt än vad radiatorerna kan ge vid en hyffsat låg framledningstemp (ju lägre ju bättre).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9872
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2008, 10:44:56 »

Problemet med fläktkonvektorn är att installatören strypte denna så att den antagligen fungerade bra vid de förhållanden som rådde vid installationstillfället. Jag upplever det dock som att den med konstant strypning ger en för låg retur när mitt test nu kräver högre temperaturer från VP:n än de förhållanden som rådde vid installationen.

...............

I nästa steg ska jag testa eltillskottet. Jag upplever IVT:s beskrivning av när pumpen ropar på tillskott som mycket otydlig varför jag antagligen får testa och se vad som händer.

Av beskrivningen att döma kortslöt fläktkonvektorn cirkulationen i utgångsläget så det var helt korrekt att strypa den så att returen från den sjönkt till ungefär samma temperatur som returen från resten av systemet. Radiatorer som kortsluter cirkulationen är snudd på dödssynd i en värmepumpinstallation.

Man måste tänka på att värmepumpar fungerar på ett annat sätt en el- och oljepannor. I en el- eller oljepanna har man vanligen tillgång till värmeeffekt i överskott och behöver inte bry sig om att balansera in radiatorsystemen. En värmepump har begränsad effekt och kräver mer pyssel med intrimingen för att få bäst verkningsgrad.

IVT:s beskrivning av hur tillskottet fungerar är omöjlig att begripa. Använd sökfunktionen och sök på "ramptid" och "IVT" kanske i kombination med "tillskott". Det finns rätt bra beskrivningar i tidigare inlägg på hur det inkopplingen av tillskottet fungerar, det gäller bara att hitta inläggen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pocarlen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2008, 18:18:55 »

Tack för era inlägg!

Nu avbryter jag "högtemperaturexperimentet" och konstaterar att anläggningen inte har några problem med att värma upp elementen i huset ordentligt vid en utetemperatur i intervallet 0 till minus 10 grader ute.

Nu vrider jag ner värmekurvan till 3,0 vilket var den jag körde på innan jag knallade upp till kurva 8,0. Jag kommer först att fortsätta låta fläktelementet i källaren vara urkopplat och är osäker på hur det påverkade anläggningen när jag förra gången körde på kurva 3,0. Jag får se vad som händer, kanske behövs det någon annan kurva denna gång för att hustemperaturen ska hamna på drygt 20 grader på ovanvåningen och någon grad lägre på nedre plan. Jag önskar dessa temperaturer från anläggningen för att jag vill fylla på någon grad genom att elda i en kamin för mysfaktor samt att hålla muren varm vilket jag tror är bra för ett hus från 1921.

När jag hittat min värmekurva med bortkopplat fläktelement i källaren så ska jag försöka "strypa in" fläktelementet så att det inte påverkar anläggningen på något okontrollerat sätt vilket jag upplevde att det gjorde när jag ökade värmekurvan upp mot 8,0.

Finns det något annat sätt att koppla ett fläktelement i källaren ön direkt på matar- respektive returledningen nära värmepumpen eller är det det enda rätta sättet i kombination med att strypa returen?





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30460
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2008, 20:19:19 »
Finns det något annat sätt att koppla ett fläktelement i källaren ön direkt på matar- respektive returledningen nära värmepumpen eller är det det enda rätta sättet i kombination med att strypa returen?

Jag tycker väl det är ett bra sätt, då kan temperaturdiffen över konvektorn styras ganska så oberoende av övriga värmesystemet. Antagligen måste konvektorn vara hårt instrypt för att det ska funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9872
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT+ 17KW
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2008, 08:51:13 »
I och med att IVT-pumparna styrs av returtemperaturen kan det bli så att temperaturen inne ändras när man kopplar man in en radiator med hög effekt vars returtemperatur avviker från det övriga systemets.

Det kan för övrigt vara bra att gå igenom alla radiatorerna i huset och kontrollera att det inte finns några små radiatorer med låg temperaturskillnad mellan in- och utlopp som kortsluter cirkulationen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!