0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla proffs!Jag blir tokig på alla glopiga reklamsnuttar och säljtrix med kW hit och besparing dit. Problemet är att nästan ingen tillverkare vill avslöja hur många m2 deras pump klarar av. Finns det en beräkningsformel för att räkna ut effektbehovet av en luftluftvärmepump till ett visst antal m2. Jag har 220m2 hur f*n ska jag veta vilken pump som passar mitt hus...
Citat från: gasen skrivet 23 mars 2008, 20:53:23Hej alla proffs!Jag blir tokig på alla glopiga reklamsnuttar och säljtrix med kW hit och besparing dit. Problemet är att nästan ingen tillverkare vill avslöja hur många m2 deras pump klarar av. Finns det en beräkningsformel för att räkna ut effektbehovet av en luftluftvärmepump till ett visst antal m2. Jag har 220m2 hur f*n ska jag veta vilken pump som passar mitt hus... Nej, det finns ingen beräkningsformel som kan räkna direkt mot boytan. Det skiljer så oerhört mycket vilken isoleringstjocklek och vilka fönster som sitter i kåken osv.Men du kan väl säga vilken typ av fönster du har (2-glas 1+2glas, 3-glas..), hur tjock isolering du har på vindsbjälklaget, vilken ventilation du har och ungefär hur tjocka väggar du har så går det att uppskatta ditt värmebehov ganska bra. Har du någon uppfattning om energiförbrukningen så hjälper det ytterligare.MVH/Gano