0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
allternativet är att du monterar den själv då skulle du komma ner till 45-55tusen beronde på hur du kopplar in den. kolla priser på rinkabyrör. men de säljer ctc och nibe i och försig.Monterar du inte själv så hade jag valt hela paketet med elpanna den tar några år att käna in men skulle din gamla panna gå sönder så kostar det säkert betydligt mer i efterhand att byta.
Citat från: FRJO skrivet 21 mars 2008, 17:08:07allternativet är att du monterar den själv då skulle du komma ner till 45-55tusen beronde på hur du kopplar in den. kolla priser på rinkabyrör. men de säljer ctc och nibe i och försig.Monterar du inte själv så hade jag valt hela paketet med elpanna den tar några år att käna in men skulle din gamla panna gå sönder så kostar det säkert betydligt mer i efterhand att byta.Håller med, nyckeln ligger i om du kan och vill göra jobbet själv. Kan du inte det, är nästa fråga om du kan hitta någon som är duktig och villig att göra jobbet med att få delarna att fungera ihop. Skall du ta vägen att få delar att fungera ihop skulle jag satsat på NIBE, de har bra värmepumpar. Styrkan hos IVT är deras integration och helhetslösning.Om du med elpanna bara menar en sak som värmer med elpatron skulle jag inte oroa mig för kostnaden för den, har du väl fått en lösning att fungera med separat värmepump så har du troligen ett styrsystem som är "allmänt", typ Jeeves och vad de nu kan heta. I så fall kan du mycket billigt köpa en begagnad bra elpanna om elpannan skulle gå sönder.Det du skall väga in också är produktionen av varmvatten via värmepump. Det kräver en varmvattenberedare som kan kopplas till värmepumpen med någon typ av ackumulatorfunktion, och ett styrsystem som kan hantera det. Om du skall ha med det, så är det nog bara göra-själv-varianten som kan ha kvar någon lönsamhet jämfört med att köpa ett färdigt paket.--- Mats ---Det är helt uteslutet för mig att göra jobbet själv, har varken kunskap eller tid att installera en värmepump. Då ska jag alltså ta hela paketet, ny elpanna och ny värmepump? IVT? Kan jag lika gärna ta CTC, i deras offert ingick även bortforsling av den gamla pannan samt en fläktradiator i källaren. Har de likvärdig verkningsgrad? Spelar det någon roll för mig tycker ni, vi har ju aldrig särskilt kalla vintrar.
Tack för det snabba svaret, du har med stor säkerhet rätt att det skulle bli betydligt dyrare att byta pannan separat i efterhand. Tycker du att IVT eller CTC är att föredra? Stämmer det att CTC är sämre när det gäller varmvatten? Eller gäller det bara uppåt landet där det är kallare än här nere?
Elpannan vi har idag är en thermia från 1994 med separat varmvattenberedare. Spelar det någon roll i valet om vi ska ta hela paketet eller bara installera värmepump? Jag har som sagt ingen möjlighet att göra jobbet själv.Vi har fått en offert på bergvärme, den låg på 55 000 kr högre än luft-vattenalternativet.
för ett år sen hade ivt center här hemma ett erbjudande på 105 000 för en komplett installation av en 6 kw bergvärme anläggning ca 145 tusen det är bra betallt................