0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller med om Polar editition, mer för dem längre norrut.I övrigt tycker jag valen är rätt jämförbara, behöver du mycket tappvarmvatten eller funderar på en solfångare (eller annan värmekälla) som komplement är ju exotanken inte helt fel.
Enligt tabellen har det varit kallare än -15 grader 140 gånger på 44 år, det innebär i snitt 3,18 dagar per år.Knappast vettigt att skaffa en Polar Edition för dessa knappt 4 dagarna och sen köra med sämre COP resterande 361 dagar på året.Det räcker med 16A säkringar, det har jag haft i 35 år, även när jag körde med elpanna några år.//Ronnie
Att det skulle bli mer än 15 grader kallt någon eller några dagar något år, är väl inte värre än att strömmen går någon gång, vilket händer ibland. Jag kan inte se någon som helst anledning att satsa på en Polar Edition i trakten av Stockholm. Skulle det hända, så är det ju bara att sätta in ett extra el-element den dagen.Att Polar har något sämre COP på bekostnad av att den går längre ner i temperatur, förklarade en CTC-installatör vi pratade med här nere.Det huvudsakliga skälet till att jag tycker att det är onödigt att satsa på den i Stockholm och söderut är att den är framtagen framför allt för norrland och inte för södra Sverige.//Ronnie
1. Någonstans vid 3-5 grader plus blir polarpumpens COP högre än ecoairs COP (för att göra det svårt att jämföra kommer polarversionens uppgifter från 45 grader framledningstemperatur, de andra från 50 grader framledning)
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 20 mars 2008, 16:56:471. Någonstans vid 3-5 grader plus blir polarpumpens COP högre än ecoairs COP (för att göra det svårt att jämföra kommer polarversionens uppgifter från 45 grader framledningstemperatur, de andra från 50 grader framledning)Att Polarversionen har COP-värden baserade på 45 istället för 50 grader är knappast någon tillfällighet. Givetvis har man gjort det för att mörka det sämre COP den egentligen har... Pinsamt att en leverantör gör det med sin egen produkt för att klara jämförelse med äldre modeller. Mvh Thomas