0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min gamla elberedare från -74 hade också en säkerhetsventil som pyttsade ut lite vatten då och då, så nåt nytt under solen är det inte.Så vitt jag vet finns inte expansionskärl på tappvarmvattnet?Och finns inte det MÅSTE det finnas en säkerhetsventil som kan tappa ut lite tryck när vattnet värms, annars spricker nåt annat, rör eller beredare..Kanske, kanske kan det vara bättre att ha säkerhetsventilen på inkommande då det vattnet inte är lika varmt som på utgående ledningen - du "spolar" inte bort varmt vatten.Tror dock inte att skillnaden är så stor att det går att räkna på det ens.
och att din säkerhets ventil "läcker" är helt enkelt en bra sak.Säkerhetventilen är en del av säkerhetsutrustningen och ska ej användas för normal drift det vet alla som arbetar med dylika processer.En liten extra kommentar:Det finns exp.kärl för tappvatten. och det är också ditt hydrophor kärl.men du har ingen hjälp av det längre, för dinkoppling är gjord så att den tanken är placerad före din backventil(som för övrigt är vänd åt fel håll på ritningen, säkert inte så i verkligheten). Helt rätt mitt misstagden skulle kanske ha hjälpt dig att ta tillvara på denna volymökning som är en ren naturlag.Jag har fått veta av Thermia support (via telefon) att detta är en normal inkoppling med backventil och instängd vattenvolym som värms och expanderar, för mig verkar det dock vara en usel lösning att använda säkerhetventilen för att lösa detta och det borde vara en enkel sak att ha ett expansionskärl som tar upp denna volymökning och även gör att trycket hålls på en mer jämn nivå.På samma sätt som man gör på radiotorkrettsen men där finns det väl någon norm som kommer från dom gamla eldartiderna när man hade stora temperaturvariationer och stora vattenvolymer.// Thermia Support
Säkerhetventilen är en del av säkerhetsutrustningen och ska ej användas för normal drift det vet alla som arbetar med dylika processer.
...men där finns det väl någon norm som kommer från dom gamla eldartiderna när man hade stora temperaturvariationer och stora vattenvolymer.
Citat från: Thermia Support skrivet 16 maj 2008, 10:03:21och att din säkerhets ventil "läcker" är helt enkelt en bra sak.Säkerhetventilen är en del av säkerhetsutrustningen och ska ej användas för normal drift det vet alla som arbetar med dylika processer.En liten extra kommentar:Det finns exp.kärl för tappvatten. och det är också ditt hydrophor kärl.men du har ingen hjälp av det längre, för dinkoppling är gjord så att den tanken är placerad före din backventil(som för övrigt är vänd åt fel håll på ritningen, säkert inte så i verkligheten). Helt rätt mitt misstagden skulle kanske ha hjälpt dig att ta tillvara på denna volymökning som är en ren naturlag.Jag har fått veta av Thermia support (via telefon) att detta är en normal inkoppling med backventil och instängd vattenvolym som värms och expanderar, för mig verkar det dock vara en usel lösning att använda säkerhetventilen för att lösa detta och det borde vara en enkel sak att ha ett expansionskärl som tar upp denna volymökning och även gör att trycket hålls på en mer jämn nivå.På samma sätt som man gör på radiotorkrettsen men där finns det väl någon norm som kommer från dom gamla eldartiderna när man hade stora temperaturvariationer och stora vattenvolymer.// Thermia SupportJanne