Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2020 vvm 300 Sommarinställningar??  (läst 1812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Nibe 2020 vvm 300 Sommarinställningar??
« skrivet: 18 mars 2008, 15:25:58 »
Hej!

Värmesystem VVM 300+2020-8. Installerad i okt 07  Fungerar mycket bra.
Styr med utegivare.

Hus 1 plans 105 kvm med källare(byggt 67).

Hur gör jag när jag inte vill ha någon värme på markplan, men vill ändå ha lite värme i källaren(fukt).
Nu står den inställd på auto. Jag har funderat på att sätta dit en innegivare(markplan), men då år det väl omöjligt att få någon värme i källaren, när där är 25 ºC eller mer på markplan. Man kanske ska sätta en innegivare i källaren som bara är aktiv på sommaren och stänga elementen på markplan. Kan man, när man så vill sommartid, stänga värmen och bara pumpa runt vattnet i elementen, då jämnar man ju ut värmen något, man tar vara på värmen på markplan, genom att få ner det varmare radiatorvattnet till källaren och samtidigt kyler källaren markplan, är detta möjligt?

Någon, som kan komma med några tips??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 2020 vvm 300 Sommarinställningar??
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2008, 18:31:33 »
Kan man, när man så vill sommartid, stänga värmen och bara pumpa runt vattnet i elementen, då jämnar man ju ut värmen något, man tar vara på värmen på markplan, genom att få ner det varmare radiatorvattnet till källaren och samtidigt kyler källaren markplan, är detta möjligt?

Jag har kört så i några år men det ger inte så mycket effekt. Sen skaffade jag frikyla uppe och en avfuktare till källaren, det funkade mycket bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 478
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!