0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nuvarande regler runt R410 hantering....är "politiskt satta" och tyvärr kraftigt överdrivna. De har kommit till efter lobbying från industrin (Läs SVEP) och politikerna har tyvärr gått på det, i den allmänna, något förvirrade debatten runt klimatpåverkan. Effekten har blivit monopolistiska drag i branschen och högre priser för konsumenterna.Sannolikt kommer reglerna att mjukas upp kraftigt, men till den dagen kan det både vara 5 och 15 år.Ett bra exempel på att förnuftet alltid segrar till slut, är den sk "IM-plikten" ( sotaren kommer vart 3år och kollar att min fru diskat filtret i köksfläkten)."IM-plikten" kommer äntligen att avskaffas. Till min sotare's försvar måste sägas att han har skämts när han kommit numer, sedan jag tagit bort oljepannan.
Min sotare är en mycket trevlig och klok person....men att betala nästan 600SEK bara för att få umgås med honom en stund känns inte prisvärt. Senast tittade han inte åt köksfläkten ens.
Varför tar man hem sotaren när man har värmepump? Köks fläkt och vent system skall ju inte sotaren kontrollera längre.
Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 23:09:08Varför tar man hem sotaren när man har värmepump? Köks fläkt och vent system skall ju inte sotaren kontrollera längre.Det var ju det jag skrev - IM plikten upphör.Men nu har naturligtvis sotarskrået hittat en ny födkrok. OVK besiktning -- 627SEK för en villa i Stockholm.Suck!!
Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 23:09:08Varför tar man hem sotaren när man har värmepump? Köks fläkt och vent system skall ju inte sotaren kontrollera längre.Tjenare Hansson! Ja säg det, jag tar aldrig hem någon sotare, iof så har jag ju en braskamin men han behöver ju inte kolla den heller, för den sköter jag ju själv den med.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 14 mars 2008, 23:16:43Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 23:09:08Varför tar man hem sotaren när man har värmepump? Köks fläkt och vent system skall ju inte sotaren kontrollera längre.Tjenare Hansson! Ja säg det, jag tar aldrig hem någon sotare, iof så har jag ju en braskamin men han behöver ju inte kolla den heller, för den sköter jag ju själv den med.Mvh Raffen.Jo vist behöver han kolla den.Men inte så ofta.Har ingen brandskyddskontroll gjorts av din braskamin så har du eldningsförbud i den.
Citat från: Hansson skrivet 15 mars 2008, 09:46:46Citat från: Raffen skrivet 14 mars 2008, 23:16:43Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 23:09:08Varför tar man hem sotaren när man har värmepump? Köks fläkt och vent system skall ju inte sotaren kontrollera längre.Tjenare Hansson! Ja säg det, jag tar aldrig hem någon sotare, iof så har jag ju en braskamin men han behöver ju inte kolla den heller, för den sköter jag ju själv den med.Mvh Raffen.Jo vist behöver han kolla den.Men inte så ofta.Har ingen brandskyddskontroll gjorts av din braskamin så har du eldningsförbud i den.Tjenare Hansson! Säger du det! Hur ofta skulle det vara då?? Det finns väl inte så mkt att kolla på med ett cortenplåtrör till braskaminen?? Jag eldar iaf på precis som vanligt när det passar mig, mest i myssyfte iof, och inte särskilt mkt, brukar vara mellan ca 0,5-1 m3/år ungefär.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 15 mars 2008, 10:58:28Citat från: Hansson skrivet 15 mars 2008, 09:46:46Citat från: Raffen skrivet 14 mars 2008, 23:16:43Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 23:09:08Varför tar man hem sotaren när man har värmepump? Köks fläkt och vent system skall ju inte sotaren kontrollera längre.Tjenare Hansson! Ja säg det, jag tar aldrig hem någon sotare, iof så har jag ju en braskamin men han behöver ju inte kolla den heller, för den sköter jag ju själv den med.Mvh Raffen.Jo vist behöver han kolla den.Men inte så ofta.Har ingen brandskyddskontroll gjorts av din braskamin så har du eldningsförbud i den.Tjenare Hansson! Säger du det! Hur ofta skulle det vara då?? Det finns väl inte så mkt att kolla på med ett cortenplåtrör till braskaminen?? Jag eldar iaf på precis som vanligt när det passar mig, mest i myssyfte iof, och inte särskilt mkt, brukar vara mellan ca 0,5-1 m3/år ungefär.Mvh Raffen. För lokaleldstäder som utgör den primära källan för uppvärmning av det utrymme i vilket den är uppställd. 2 årFör lokaleldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av detutrymme i vilket den är uppställd. 8 århttp://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326vi är lite offtopic nu