Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix värmepump  (läst 481693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1125 skrivet: 30 januari 2015, 08:10:40 »
Du får skynda dig i så fall. Det är ju förbjudet numera att sälja den typen av värmepumpar"
Ops. Det har jag inte hört talas om. Kanske inte sÃ¥ konstigt iofs att jag missat det. När man har en pump som bara varit där och gjort jobbet, kan jag inte säga att att jag hängt med i nÃ¥gra regeländringar...  Jula verkar i alla fall sälja förfyllda pumpar.

Tack för tipset. Funderade på att låta oljeradiatorerna jobba mer och fixa det i sommar, men det lär mao inte vara en bra ide.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1126 skrivet: 30 januari 2015, 08:29:55 »
Purjo. Har du någon referens till förbudet att sälja förfyllda pumpar över disk? Har googlat lite och letat men hittar inget. Det kan mycket väl vara så att det här är något som alla utom jag känner till men jag har missat det helt.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coolix värmepump
« Svar #1127 skrivet: 30 januari 2015, 09:14:24 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57938.msg602565#msg602565

Berörda myndigheter verkar inte ha kommit ikapp trots att förordningen spikades för nästan ett år sen, men Kemikalieinpektionen håller på att ta fram nya regler för försäljningen i Sverige.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1128 skrivet: 30 januari 2015, 10:28:50 »
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coolix värmepump
« Svar #1129 skrivet: 30 januari 2015, 14:34:59 »
Kolla att inte fyrvägsventilen har hakat upp sig. Antingen genom att försöka lyssna pÃ¥ den när man ställer om mellen kyl- och värmeläge, eller genom  att tjuvkoppla spänning till spolen och lyssna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1130 skrivet: 30 januari 2015, 15:00:03 »
Kolla att inte fyrvägsventilen har hakat upp sig. Antingen genom att försöka lyssna pÃ¥ den när man ställer om mellen kyl- och värmeläge, eller genom  att tjuvkoppla spänning till spolen och lyssna.
Jag har lyft av fronten och locket för att bilda mig en uppfattning om jag kan se något, fast eftersom jag inte vet vad jag skall leta efter så hade jag ingen större förhoppning. Vad jag kan se är att fläkten inne fungerar som den skall d.v.s. jag kan trigga fläkten till att blåsa, utom i heat läget.
Fläkten i utedelen snurrar frint  och jag hör ett knattrande frÃ¥n kompressorn som jag gissar är normalt kompressorläge. Tvingade fläkten att stÃ¥ still nÃ¥gra sekunder för att säkerställa att inte det var fläkten som genererade 'kompressorknattret' men nej ljudet kommer frÃ¥n kompressorn.

Jag skall gå ut och se om jag kan hitta en fyrvägsventil och spole. Mina kunskaper är begränsade så jag måste vara försiktig om inte annat med strömmen (kan mäta och hålla mig undan från starkströmmen...).

Usch vad det här är surt. Visst köper man billigt får man självklart kalkylera med att man det kan kosta mer i förlängningen, men efter 6.5 år är det väl iofs ingen garanti att det inte kan hända finpumpen också. Skillnaden är väl att då ringer man service.....

/putte 
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1131 skrivet: 30 januari 2015, 15:19:49 »
Nix. Jag känner inte att jag skall in så mycket längre och rota eftersom jag inte har koll på vad jag håller på med.

Jag vet inte hur fyrvägsventilen ser ut men det närmaste jag kan hitta är den som sitter till höger och det går in fler av rören i.

.

Det enda jag kan se som inte SER fräscht ut är röret frÃ¥n det jag tror är en kondenserare (kan det heta sÃ¥. Den är  rostig pÃ¥ ovansidan men när man tittar nära ser inte angreppet mer än ytligt ut.




Att inte se några fel betyder självklart inte att det inte finns några.

Jag tror nog att jag kommer att få lägga ner och bita i det sura äpplet och handla en ny pump. Den är har självklart betalt sig för länge sedan.
Det jag läser om den Zibro som Jula fortfarande säljer är att rören går ut på höger sida om innerdelen. DET kommer att ställa till det för mig eftersom Colixen har sina rör till vänster..

/putte
« Senast ändrad: 30 januari 2015, 15:24:36 av Puttepj »
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1132 skrivet: 30 januari 2015, 16:56:23 »
Din gissning stämmer, den där liggande runda mässingssaken till höger är fyrvägsventilen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Coolix värmepump
« Svar #1133 skrivet: 06 februari 2015, 00:44:50 »
Skynda, skynda, tre dagar kvar pÃ¥ http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/. Du kommer säkert att förpesta vÃ¥r miljö med att du inte kan fälla ner en klaff och har brutit sönder rören. Du blir ett jättestort miljöproblem. Vojne, vojne! Lycka till  :)
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad s_o_n_y

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix värmepump
« Svar #1134 skrivet: 01 november 2015, 16:58:13 »
Tack !

Jag ska försöka få bort plastchassit. Ska jag vara ärlig fick jag inte bort det på första försöket. Vet inte hur det sitter fast riktigt, hittade inga skruvar alls ?!

Mailade Jula supporten och dom skickade en reservdelslista direkt till mig. Ingen fläktsensor, men bla tempsensor och fläktmotor. Sitter sensorn i motorn kanske ?

Ska kolla allt kablage i innerdelen först som sagt. Tack för alla svar :)

Mvh Robin

Heej !

Såg nu att jag inte hade skrivit något svar ang detta problem. Men jag rev ut kretskortet på innedelen och av en ren slump såg jag att en kontakt satt med smältlim på kretskortet. Nu hade denna kabel lirkat ut sig ca 1-2mm och tappat kontakten helt enkelt. Tryckte tillbaka denna och den går som en dröm igen :)

Dock så har jag startat en annan tråd nu då säkringen på innedelen går hela tiden. Troligen har jag lokaliserat detta till endera kondensatorn eller fläkten, för kopplar jag ur dessa så fungerar den. Hoppas Hoppas ! :)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1135 skrivet: 03 februari 2016, 21:59:34 »
Efter sex år har min Coolix lagt av. Den står och avfrostar hela tiden. Kundservice på Jula säger att den antagligen är tom på gas. Snabbkopplingarna läcker antagligen och de går inte att laga. En reparatör säger att han inte får fylla på om den läcker. Investeringen på 5000 kr har nog ändå lönat sig. Jula har rea på Qlima SC3325 för 5999 kr. Det känns inte så bra för miljön att byta värmepump var sjätte år...

Någon som är intresserad av en reservdelsmaskin?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coolix värmepump
« Svar #1136 skrivet: 03 februari 2016, 22:04:40 »
Har du kollat att det inte är 4-vägsventilen som har hakat upp sig?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Coolix värmepump
« Svar #1137 skrivet: 03 februari 2016, 23:59:56 »
Eller kolla avfrostningsgivaren, kan vara så enkelt :-)

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1138 skrivet: 05 februari 2016, 08:42:03 »
Vart sitter den och hur ser den ut?

Utloggad kickassford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix värmepump
« Svar #1139 skrivet: 05 februari 2016, 16:14:48 »
Min coolix brukar bete sig så när det blivit runt -30 ute och innetempen fallit nedåt 3-4 grader (pumpen sköter underhållsvärme i garaget och räcker inte riktigt till vid dessa temperaturer).

Den går några minuter sen vill den avfrosta fast den inte har nåt att avfrosta och den brummar till lite i några sekunder sen börjar avfrostningslampan blinka.

För min del är lösningen att dra igång lite hjälpvärme med en byggfläkt så kommer den igång igen.
« Senast ändrad: 05 februari 2016, 21:32:07 av kickassford »
Villa 250kvm,  golvvärme ÖV, radiatorer NV + 80kvm gästhus med golvvärme via kulvert
Ctc EcoAir 520m + EcoLogic Pro + EcoEl 1550.

Garage 300kvm med 4,5m takhöjd och 4 portar, golvvärme
CTC EcoAir 111 + energicentra lvvp + panasonic llvp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!