Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix värmepump  (läst 481688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1110 skrivet: 28 februari 2014, 14:55:00 »
Femte vintern med Coolix, men nu är slutet nära. Fläktlagret jag skrev om 2012 har sakta blivit mer och mer annoying. Dock, det är inte hela tiden det skriker, men även om det bara är nÃ¥gon minut per timme är det inte ok. SÃ¥, till sommaren Ã¥ker den nog ner och en ny 5-tusenkronors Zibro frÃ¥n Jula fÃ¥r ta över ansvaret för värmen pÃ¥ bottenvÃ¥ningen. Värmemässigt har Coolixen levererat klanderfritt under alla Ã¥r, och om jag hittar vilket lager som skriker kan ske den kan fÃ¥ pumpa varmluft pÃ¥ vÃ¥r inglasade altan sina sista Ã¥r. Otroligt seglivad fulpump den där..  :)

Jag fick denna lista på reservdelar de har i lager för lilla coolix pumpen, dock så sa han att det var för nya modellen med FP. Men många delar måste väl vara gemensamma. Kanske du kan byta fläkt istället för att skrota pumpen? (Om det är därifrån ljudet kommer).

http://forumbilder.se/DBU4U/jula


Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1111 skrivet: 04 augusti 2014, 15:35:17 »
Nu när det är idiotvarmt ute, måste jag skänka lilla Coolixen en positiv tanke. 6 år har den jobbat nu. Fantastisk på Sommaren då den pallar att hålla vårt hus svalt och lika snällt värmer på vintern. Har inte haft ett enda fel på den och den är lika tyst och snäll som när den var ny.
Det måste vara ett bra betyg.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

s_o_n_y

  • Gäst
s_o_n_y
SV: Coolix värmepump
« Svar #1112 skrivet: 19 oktober 2014, 01:17:34 »
Hej !

Har en Coolix luftvärmepump från Jula. Köpte den för ca 4 år sen för 4995:-. Den sitter i garaget och har bara rullat på. Idag när jag kom in i garaget så Blinkar Operation lampan frekvent. Jag har alltid kört denna på FP (frostskyddsläge ca 8grader) och aldrig nå varmare, bara för att hålla nollan i garaget. Men som sagt så blinkar denna lampa nu. Drog ur strömmen i några timmar och starta upp den igen. Då kör han start sekvensen med fläkt inne och vrider "vingen". Låter även som kompressorn ute jobbar, men sen efter ett par minuter så börjar den blinka igen. Nån som har koll ?

Mvh Robin

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix värmepump
« Svar #1113 skrivet: 19 oktober 2014, 12:01:28 »
Hej !

Har en Coolix luftvärmepump från Jula. Köpte den för ca 4 år sen för 4995:-. Den sitter i garaget och har bara rullat på. Idag när jag kom in i garaget så Blinkar Operation lampan frekvent. Jag har alltid kört denna på FP (frostskyddsläge ca 8grader) och aldrig nå varmare, bara för att hålla nollan i garaget. Men som sagt så blinkar denna lampa nu. Drog ur strömmen i några timmar och starta upp den igen. Då kör han start sekvensen med fläkt inne och vrider "vingen". Låter även som kompressorn ute jobbar, men sen efter ett par minuter så börjar den blinka igen. Nån som har koll ?

Mvh Robin
Lenge siden du gjorde ren innedelen. Er det mye støv/skitt i innedel så blir den ikke av med varmen, og temperaturføler på innedel registrer overopphetning.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

s_o_n_y

  • Gäst
s_o_n_y
SV: Coolix värmepump
« Svar #1114 skrivet: 19 oktober 2014, 18:27:29 »
De jag har provat nu är följande.

-Kollat kablage kontakter ute i pumpen. Allt ser nytt ut.
-Glassäkringen i pumpen är hel.
-Bytt till ett annat eluttag för att utesluta effekt tapp
-Rengjorde båda "plastfiltrerna" i växlaren och blåste allmänt rent i den med högtrycksluft.

Den startar upp och kör standard sekvens. Defroterlampan tänds och slocknar efter ca 2min. Därefter så vrider den bladen och börjar blåsa varmluft och displayen visar 18grader. Den går sedan i ca 5min sen "klickar" det till som ett relä och både pumpen och växlaren stannar. Då blinkar den gröna lampan märkt "operation" frekvent med ca 3ggr/sekund.

Drar man ur sladden och börjar om aggerar den exakt likadant. Så det känns som allt fungerar men varför stänger den av bara sådär ?!

Tacksam för alla svar :)

Mvh Robin

s_o_n_y

  • Gäst
s_o_n_y
SV: Coolix värmepump
« Svar #1115 skrivet: 19 oktober 2014, 19:05:47 »
Kan även nämna att jag provade detta nu:

-Dra ur defroster slingan, inget resultat

Det jag uppmärksammar är att kör du Heat mode och värmer så går den längre pga ska starta och defrosta kompressorn. Kör man Cool mode så startar den aldrig utedelen då jag antar att det är kallare än va den ska kyla. Så då går endast växlaren innomhus igång och den går bara ca 1-2 min innan det "klickar" till i något relä och den stänger ner. Som sagt så går det ej att styra den efter detta utan det är strömlöst som gäller.

Jag blir galen ! känns som allt fungerar men att den bara lägger av. Nån som har koll på felkoden ? Den blinkande lampan.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix värmepump
« Svar #1116 skrivet: 19 oktober 2014, 21:47:30 »
De jag har provat nu är följande.

-Kollat kablage kontakter ute i pumpen. Allt ser nytt ut.
-Glassäkringen i pumpen är hel.
-Bytt till ett annat eluttag för att utesluta effekt tapp
-Rengjorde båda "plastfiltrerna" i växlaren och blåste allmänt rent i den med högtrycksluft.

Den startar upp och kör standard sekvens. Defroterlampan tänds och slocknar efter ca 2min. Därefter så vrider den bladen och börjar blåsa varmluft och displayen visar 18grader. Den går sedan i ca 5min sen "klickar" det till som ett relä och både pumpen och växlaren stannar. Då blinkar den gröna lampan märkt "operation" frekvent med ca 3ggr/sekund.

Drar man ur sladden och börjar om aggerar den exakt likadant. Så det känns som allt fungerar men varför stänger den av bara sådär ?!

Tacksam för alla svar :)

Mvh Robin

I en servicemanual for Midea (Samme som Coolix) er det to saker. Feil på tempsensorer på inndelenm eller også vifte ut av kontroll. Jeg ville ha sjekket temperaturfølere.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

s_o_n_y

  • Gäst
s_o_n_y
SV: Coolix värmepump
« Svar #1117 skrivet: 19 oktober 2014, 22:35:57 »
Mycket tack för den,.

Vart köper man denna tempsensor ?

s_o_n_y

  • Gäst
s_o_n_y
SV: Coolix värmepump
« Svar #1118 skrivet: 20 oktober 2014, 21:41:51 »
Såg ju även att det kunde vara fläkthastigheten. Finns det något att göra åt det ? Byta nån sensor, eller motor ?

Det är en Coolix 3810w såg jag nu köpt 2010 =)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1119 skrivet: 21 oktober 2014, 14:39:03 »
Om det blir felkod för en tempgivare så betyder det ju inte nödvändigtvis att det är själva givaren det är fel på, det kan ju lika väl vara kablaget (t ex fukt eller oxid i något kontaktdon) eller den ingång som ska mäta på givarsignalen, som det är problem med.
Börja med att avsyna kablage mm för att se att allt sÃ¥dant är i ordning, och ohmmät givarna, innan du börjar fundera pÃ¥ att beställa reservdelar.  Givarna är förmodligen NTC-motstÃ¥nd av standardtyp som kan köpas pÃ¥ t ex Elfa om det skulle vara svÃ¥rt att fÃ¥ tag i som originalreservdel. Vanligtvis har alla tempgivare utom möjligen hetgasgivaren samma karaktäristik, sÃ¥ om en är trasig kan man kontrollmäta en annan för att ta reda pÃ¥ vad som ska beställas.  Det är vanligt att de har t ex 5, 10 eller 20 kohm vid +25  °C.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

s_o_n_y

  • Gäst
s_o_n_y
SV: Coolix värmepump
« Svar #1120 skrivet: 22 oktober 2014, 08:20:48 »
Tack !

Jag ska försöka få bort plastchassit. Ska jag vara ärlig fick jag inte bort det på första försöket. Vet inte hur det sitter fast riktigt, hittade inga skruvar alls ?!

Mailade Jula supporten och dom skickade en reservdelslista direkt till mig. Ingen fläktsensor, men bla tempsensor och fläktmotor. Sitter sensorn i motorn kanske ?

Ska kolla allt kablage i innerdelen först som sagt. Tack för alla svar :)

Mvh Robin

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Coolix värmepump
« Svar #1121 skrivet: 22 oktober 2014, 13:41:06 »
M9n Coolix är 4 år. Tac och lov att den snurrar än.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Coolix värmepump
« Svar #1122 skrivet: 05 januari 2015, 19:56:36 »
Min Coolix blir nu fem Ã¥r och fungerar perfekt fortfarande.  :)
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Coolix värmepump
« Svar #1123 skrivet: 30 januari 2015, 06:49:23 »
Efter sex och ett halvt års trogen tjänst verkar nu min lilla colix lagt av. Innefläkten går som den skall om man tvingar den med fjärren, ytterdelens fläkt går, den avfrostar då och då men det kommer inte en gnutta värme :-( Under avfrostningsdelen så låter det annorlunda i innerdelen än tidigare. Ett litet högfrekvent brum skulle jag vilja kalla det.

Eftersom jag inte kan något om tekniken på insidan lär jag inte kunna kunna hitta något fel själv, men jag skall i alla fall undersöka om kompressorn går o.s.v.

Om det inte finns något att göra, vilket jag gissar är slutresultatet, måste jag ändå säga att Colixen levererat långt över förväntan under den tid den hängt med. För en investering för under 7.000 inkl material till benställning, betongplatta monteringsmaterial o.s.v.så har det här varit en mycket bra affär.

Det är ändå surt. Nu är väl frågan om jag ånyo skall ge mig på en Jula pump för självmontage typ Zibro. Gissar att det blir så eftersom mina erfarentheter av fulpumpar så här långt är positivt.

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coolix värmepump
« Svar #1124 skrivet: 30 januari 2015, 07:59:28 »
Du får skynda dig i så fall. Det är ju förbjudet numera att sälja den typen av värmepumpar utan installation av certifierad installatör, så dom kommer snart att försvinna från Jula och andra ställen som säjer dom 'över disk' till privatpersoner.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!