0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Rea igen på jula, 1000kr rabatt.
Citat från: mucho skrivet 23 januari 2010, 13:15:53Rea igen på jula, 1000kr rabatt.Hade nog slagit till nu om inte de här rapporteringarna om problem hade kommit. Bäst att avvakta ett tag. Det kanske rör sig om en dålig batch och/eller dåligt avlusad mjukvara i de senaste pumparna.
min utbytta H16 ny ej beg låter mindre än den gammla men ger mycket sämre värme än den gammladen gammla höll värmen i garaget till -20 ºCden nya kroknar vid -10 ºCny 12an drar bar 1500-1600watt gammla ca 1900watt och gav bra värme kjell
Kollade för 4 dagar sedan för första gången vilka utblåstemperaturer jag har. Då med -3.3 hade jag som bäst 32.6, vilket inte känns som så jättemycket. lät sedan de 2 tempgivarna sitta kvar och har kollat lite då och då. Idag är det dryga graden kallare och nu har jag plötsligt uttemp på 40,4 grader trots samma innetemp i rummet. Helt logisk är intempen aningen högre än tidigare, men det ger ändå ingen vettig förklaring. jag gissar nog att det är så pass varmt runt innerdelen att termostaten är 'boven' till att pumpen inte blåste mer värme förra gången jag testade./putte
Rent spontant känns det dock som om i alla fall jag skulle vilja ha möjligheten att köra pumpen oavsett utblåstemp.
Citat från: Puttepj skrivet 23 januari 2010, 16:30:07Kollade för 4 dagar sedan för första gången vilka utblåstemperaturer jag har. Då med -3.3 hade jag som bäst 32.6, vilket inte känns som så jättemycket. lät sedan de 2 tempgivarna sitta kvar och har kollat lite då och då. Idag är det dryga graden kallare och nu har jag plötsligt uttemp på 40,4 grader trots samma innetemp i rummet. Helt logisk är intempen aningen högre än tidigare, men det ger ändå ingen vettig förklaring. jag gissar nog att det är så pass varmt runt innerdelen att termostaten är 'boven' till att pumpen inte blåste mer värme förra gången jag testade./putteHur menar du här. samma rumstemp men högre intemp?eftersom detta är en ON/OFF pump så kör den full värme oavsett vad du ställt in för börvärde eller vad termostaten säger. (det sitter ingen termostat för den delen, bara en temperaturgivare som startar/stoppar pumpen och justerar fläktens hastighet)när pumpens innetempgivare nått upp till ditt inställda börvärde eller FP (+8) så stannar den för att starta igen när temperaturen sjunkit några grader under detta.om pumpen dock inte får upp utblåstempen över 32-33 grader så sänker den automatiskt hastigheten på fläkten för att bygga upp mer värme. då kan du däremot se en skillnad på utblåstempen.notera endast temperaturerna när fläkten går på full fart för att få en rättvis jämförelse.Citat från: ztrindberg skrivet 23 januari 2010, 17:20:25Rent spontant känns det dock som om i alla fall jag skulle vilja ha möjligheten att köra pumpen oavsett utblåstemp.I underhållsläge så går lillcoolixen i full fart oavsett utblåstemp. dock stannar den vid ca 9 grader om man inte flyttar/kyler innetempgivare..Edit: egentligen mäter coolixen gastemperaturen på det inkommande röret med en givare placerad på röret så där är temperaturen betydligt högre eftersom rummets temperatur kyler kondensorn och utblåstemperaturen blir lägre, men de är egentligen ointressant vid såna här enkla jämförelser
ah, visste inte att du körde fläkten i autoläge.. jo då justerar den utblåshastigheten, och tempen blir lite annorlunda. det är det som verkar vara skillnaden med att ha fläkten i autoläge eller max.på MAX så går den fullt tills utblåstempen sjunker för mkt.på AUTO verkar den pendla mellan MIN-MED-MAX för att hålla en jämn utblåstemp på bekostnad av luftflöde
okej, bra att du är nöjd iaf =)själv så blir jag inte klok på min..har haft -18 grader här för några dagar sedan och underhållsvärmen funkade lika bra då som vid nollgradit..men inte att det går att slå på HEAT.. då orkar den inte..