0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Hej. Ville bara berätta om min första driftsstörning med coolixen. Det har legat över noll grader ett par dagar nu. Så jag har ställt ner Coolixen och eldat i kakelugnen istället för att få ner min snittförbrukning. (Givetvis eldar jag även när det är kallt, men nu när det inte är så hemskt kallt så kan kakelugnen ta hela huset. Värmepumpen är i andra änden av huset). När jag kom hem igår kväll så tyckte jag att pumpen blåste väldigt klent, och på minsta fläktläget.Samma sak nu även på morgonen, kopplade in min ström-mätare och såg att pumpen även drog betydligt mindre ström än den brukade.Det första jag gjorde var att rengöra filtren. Vilket tydligen var på tiden, för de var fulla av damm. Samma resultat dock.När jag gick ut och kollade på ytterdelen uppenbarade sig felet. Själva fläkten hade frysit fast. Antagligen för att pumpen vilat sig så länge och regn/slask drivit in i den. Efter att ha slagit lite varmvatten över de frysta delarna på ytterdelen och startat om pumpen så funkar allt som det ska igen.Var lite orolig över att något skulle ha tagit skada av ett dygns drift med blockerad fläkt. Men överbelastningsskyddet verkar ha gjort sitt jobb.Ingen indikering av fel på innedelen dock, vilket hade varit praktiskt om det funnits.
Hej Preben F! Ja om jag valde endast mellan dessa 2 fabrikat så skulle jag tveklöst välja Fomapumpen isf. 12995:- kr är det FOMA 5600 då eller?? http://shop.ultimair.se/index.php?main_page=index&cPath=76_96&zenid=a119c0d56606b1b321b781b77817e18bMvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2009, 21:37:48Hej Preben F! Ja om jag valde endast mellan dessa 2 fabrikat så skulle jag tveklöst välja Fomapumpen isf. 12995:- kr är det FOMA 5600 då eller?? http://shop.ultimair.se/index.php?main_page=index&cPath=76_96&zenid=a119c0d56606b1b321b781b77817e18bMvh Raffen.Raffen....kloke man...Du borde väl inte rekommendera eller ens föreslå Foma:-Kundservicen är urusel-Dom har fått massor av kritik på detta Forum-Moderbolaget håller på att gå i konkurs
Raffen... Raffen...Du som alltid varit seriös och klok! Billigt restlager av QC pumpar från konkursad importör, utan kundsupport och förmodligen snart utan reservdelar.Dessutom med tveksam kvalitet(mitt påstående).
Citat från: larryd skrivet 26 februari 2009, 16:15:29Raffen... Raffen...Du som alltid varit seriös och klok! Billigt restlager av QC pumpar från konkursad importör, utan kundsupport och förmodligen snart utan reservdelar.Dessutom med tveksam kvalitet(mitt påstående).Men hallå.. köper man den från Jula så spelar det ingen roll om Foma går i konkurs eller inte.Det är upp till Jula att lösa problemet och dom har för övrigt ganska bra kundsupport.Som sagt.. för oss konsumenter kan detta innebära billigare pumpar och garantin och service ärgaranterad från Jula. Det som kan skita sig är ju ev. reservdelshållning men även här är Jula skyldiga att hitta en lösning på. Det som kommer att hända är i värsta fall att man får lämna tillbaka pumpen i brist på reservdelar, och får då köpet hävt.För övrigt skulle jag aldrig i livet köpa en Foma för 12000:- då jag kan en betydligt bättre pump för samma pengar...\Örjan.
Citat från: lathund skrivet 21 februari 2009, 12:53:11gah irriterande. jag var ner och stoppade pumpen, drog ur kontakten, sätte i kontakten, sätte på pumpen, ställde in 18g och väntade på att röda lampan skulle slockna. När den gjorde det blåste pumpen på utav bara h-vete! Dock bara i ca 30sek sen återgick den till sin slöa hastighet... ställde in bör värdet på 19g och satte fläkten på auto istället för att se om det är nån fart nästa gång jag går ner. Känns dock lite psyko detta Fråga: Sitter det något termostat i utedelen placerad på baksidan av utedelen med ett plaststpänne mot förångarpaketet ?Vi har haft ett liknade problem på en L/V modell som stega upp o ner där termostatet i utedelen fångade upp värme o kyla från förångaren o gav fel värden. Om det är så att det sitter ett termostat där, lossa på denna försiktigt och låt den antingen hänga löst eller tejpa provisoriskt brevid förångaren och se om maskinen då går upp i full fart.
gah irriterande. jag var ner och stoppade pumpen, drog ur kontakten, sätte i kontakten, sätte på pumpen, ställde in 18g och väntade på att röda lampan skulle slockna. När den gjorde det blåste pumpen på utav bara h-vete! Dock bara i ca 30sek sen återgick den till sin slöa hastighet... ställde in bör värdet på 19g och satte fläkten på auto istället för att se om det är nån fart nästa gång jag går ner. Känns dock lite psyko detta