0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 14 mars 2008, 14:45:34Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 14:17:51Citat från: Robert_J skrivet 14 mars 2008, 10:34:59- Helt ljudlös innerdel (drömpump snackar vi nu)Ja ljudet måste ju gå att få ner. En del låter ju väldigt mycket i dagsläget Tjenare Hansson! Visst går det går det ju lätt att få ned ljudet, det allra enklaste och effektivaste är ju att trycka på off-knappen, då blir den ju riktigt tyst och fin. Nej skämt åsido, ljudet tycker jag personligen är ett mkt litet bekymmer, om ens något, de enda gångerna som jag faktiskt störs av ljudet från luftvärmepumpen är när den stannar och blir tyst. Mvh Raffen. Jag håller med Robert och Hansson.Ljudet tycker jag är den största nackdelen med min VP(Sanyo124).Främst innedelen men även utedelen.Jag har i någon mån vant mig vid ljudet(oljudet), men varför ska man behöva vänja sig vid störande ljud bara för att man vill minska elförbrukningen?Jag föredrar "största möjliga tysssssssssssnad"./ Bertil
Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 14:17:51Citat från: Robert_J skrivet 14 mars 2008, 10:34:59- Helt ljudlös innerdel (drömpump snackar vi nu)Ja ljudet måste ju gå att få ner. En del låter ju väldigt mycket i dagsläget Tjenare Hansson! Visst går det går det ju lätt att få ned ljudet, det allra enklaste och effektivaste är ju att trycka på off-knappen, då blir den ju riktigt tyst och fin. Nej skämt åsido, ljudet tycker jag personligen är ett mkt litet bekymmer, om ens något, de enda gångerna som jag faktiskt störs av ljudet från luftvärmepumpen är när den stannar och blir tyst. Mvh Raffen.
Citat från: Robert_J skrivet 14 mars 2008, 10:34:59- Helt ljudlös innerdel (drömpump snackar vi nu)Ja ljudet måste ju gå att få ner. En del låter ju väldigt mycket i dagsläget
- Helt ljudlös innerdel (drömpump snackar vi nu)
Citat från: Raffen skrivet 14 mars 2008, 14:45:34Citat från: Hansson skrivet 14 mars 2008, 14:17:51Citat från: Robert_J skrivet 14 mars 2008, 10:34:59- Helt ljudlös innerdel (drömpump snackar vi nu)Ja ljudet måste ju gå att få ner. En del låter ju väldigt mycket i dagsläget Tjenare Hansson! Visst går det går det ju lätt att få ned ljudet, det allra enklaste och effektivaste är ju att trycka på off-knappen, då blir den ju riktigt tyst och fin. Nej skämt åsido, ljudet tycker jag personligen är ett mkt litet bekymmer, om ens något, de enda gångerna som jag faktiskt störs av ljudet från luftvärmepumpen är när den stannar och blir tyst. Mvh Raffen. Dom jag har pratat med uppfattar ljudet som störande.Fast även fast du störde dig på ljudet tror jag inte att du skulle skriva det
Jag tror inte Raffen stör sig på ljudet eftersom han har pumpen i källaren. Min pump sitter i vardagsrummet och jag stör mig ibland på ljudet. Underligt nog stör jag mig bara på vintern när pumpen går för värme och inte alls på sommaren när den går på kyla, kanske för att jag njuter mer av kylan på sommaren än vad jag njuter av värmen på vintern.
-Samt ett framtidsönskemål vore ju också att pumpen skulle vara inställbar (justerbar) vad gäller avgiven effekt och egen energiförbrukning via t.ex en potentiometer mellan låt oss säga 4 kw-9 kw, för största möjliga flexibilitet och ekonomiska drift.
Citat från: Raffen skrivet 14 mars 2008, 12:54:33-Samt ett framtidsönskemål vore ju också att pumpen skulle vara inställbar (justerbar) vad gäller avgiven effekt och egen energiförbrukning via t.ex en potentiometer mellan låt oss säga 4 kw-9 kw, för största möjliga flexibilitet och ekonomiska drift. Är det inte så en inverter jobbar?Eller önskar du att kunna ställa max uttagen effekt till t.ex 4kW när behovet är högre och tvärtom?