Mina högst personliga kommentarer.
Kan jag få lite hjälp på traven att hitta "rätt" lösning.
Behöver lite mer kött på benen innan jag börjar ta in offerter.
Har idag en CTC Master 102 till- och frånlufts värme pump. Den sköter ventilationen och värmer tappvattnet. Den värmer även till luften till huset.
Vi har även en Panasonic HE12 L/L värme pump som värmer i princip hela huset.
Garage, tvättstuga och grov entré värms med elradiatorer. Toaletten värms med el- golvvärme.
Även i sovrummen har vi på el-elementen som stöd vid kallare väder.
Huset är byggt 1983. Det är ett plan med halv vinden inredd på totalt ca 160m2. Bo ytan ca 130m2. Garage, förråd är på ca 30m2. Den inredda vinden är på 26m2.
Vi förbrukar ca 23000kvh totalt.
Vi har 21-22 grader inne och ca 15 i garaget.
CTC 102 an sjunger på sin sista vers. Den lever om och tar lång tid på sig att värma vattnet. Nu har även kompressorn stannat så den går enbart med el drift.
Även ventilationen är under all kritik. Pga. att det brusar väldigt mycket är den nedskruvad ganska mycket. Det finns ingen ljuddämpare på till luften.
Ska bygga om i tvättstugan så vi får en toa/dusch till. Kan vara läge att göra om till vattenburen golvvärme där. Eventuellt flytta Flvp till garaget så jag får lite mer plats i tvättstugan.
Skulle vilja ha några förslag på lösning. Har funderat i banorna nedan.
* Konvertera hela huset till vattenburna radiatorer. Ev. fläkt konvektorer.
Bäst komfort med vattenburet, kostar dock. Tänk på att fläktkonvektorer låter vilket sänker komforten. Klarar man sig med vanliga vattenradiatorer är det bäst.
* Byta ut CTC mot en ny frånlufts värmepump med lite mer kraft typ Comfortzone, finns säkert fler.
ComfortZone är effektivare än en Nibe 410p men det har framkommit en del kommentarer angående dess ljudnivå.
* Tillufts aggregat eller ventiler vid fönster?
Mekanisk tilluft är bäst ur komfortsynpunkt. Du har väl redan rören dragna också så jag tycker att du ska se till att använda dessa. tilluftsaggregat låter också (kan dämpas med ljuddämpare) men det finns också viss risk att tilluftsventiler släpper in lite ljud från t.ex. trafik m.m. utifrån.
Hur blir det med ventilationen? Blir det kall ras vid ventilerna på vintern?
Pris?
Eget förslag 2
* Installera en liknande frånlufts värmepump som idag typ Nibe Fighter 410P, finns säker andra.
410p har liten kompressor så den kommer troligen gå med eltillskott nästan hela uppvärmingssäsongen. Med hjälp från L/L-pumpen kan det dock bli bra. Men ur komfortsynpunkt så är det bättre att slippa L/L-pumpen.
* Sätta en fläkt konvektor i garaget
Det tror jag är bra.
* Konvertera till vatten buret de delar där inte L/L pumpen når. Förråd, tvättstuga och grov entré till vattenburet (golvvärme).
Själv skulle jag inte bygga ett värmesystem som kräver att det alltid finns en L/L-pump. Jag tror det vore bättre att få till ett system där man inte är beroende av L/L-pumpen.
* Låta L/L vp värma resten av huset och låta el radiatorerna sitta kvar i sovrummen.
Billigast med avseende på investeringskostnad. Med mekanisk till- och frånluft får du bra värmespridning. Med lite tur kan du klara uppvärmingen av sovrummen via uppvärmd tilluft via 410p:n och slipper ha elradiatorerna på. Själv har jag elementen i sovrummen helt avstängda och sovrummet har aldrig varit kallare än 18 ºC den här säsongen och jag har inte uppvärmd tilluft utan FTX-aggregat. Jag har dock ett mycket välisolerat hus.
Kanske inte maximalt sparande men billigare än förslag 1?
Pris?