0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle satsa på en acktank till pannan istället om det får plats. När det är som kallast ute så ger tyvärr inte en LLVP så mycket effekt.
Citat från: Carl N skrivet 10 mars 2008, 12:05:54Jag skulle satsa på en acktank till pannan istället om det får plats. När det är som kallast ute så ger tyvärr inte en LLVP så mycket effekt.Hur kallt måste det bli för att LLVPn inte ska ge nån effekt? Här har det knappt varit mer än -8 en enda gång i "vinter".
Citat från: Beatnik skrivet 10 mars 2008, 12:09:48Citat från: Carl N skrivet 10 mars 2008, 12:05:54Jag skulle satsa på en acktank till pannan istället om det får plats. När det är som kallast ute så ger tyvärr inte en LLVP så mycket effekt.Hur kallt måste det bli för att LLVPn inte ska ge nån effekt? Här har det knappt varit mer än -8 en enda gång i "vinter".Hej Beatnik! En luftvärmepump ger vid ca 22-26 minusgrader endast tillbaka lika mkt energi ungefär som man matar den med, över ca 20 minusgrader (alltså varmare) däremot så ger den mer energi tillbaka än vad man matar den med, och detta i en stigande skala med stigande temperatur. Du har ju helt rätt i att Småland inte tillhör de kallare delarna av Sverige precis.Mvh Raffen.