Jocke! Var man än läser så blir man informerad om att en solanläggning är ett komplement till ett befintligt system, ser man det så är det givetvis rätt.
Som ny på det här räknar jag ändå med att klara varmvattnet hela sommaren och få ett tillskott på våren och hösten. Men det ger ingen värme på vintern där man skulle önska det.
Jag vet att det funkar och har sett det, snokat, mätt och kollat och tror på det trots att man i stort sett kan glömma systemet under vinterhalvåret.
Ser man till ekonomin inser man snart att det går lixom inte ihop sig på pappret och det kommer att ta lång lång tid att räkna hem anläggningen.
Som tur är så håller en anläggning rätt länge med smärre underhållskostnader och det enda vi vet är att elpriset inte blir billigare.
Men det är miljömässigt rätt, det är faktiskt rätt innovativt och det är framtiden på något sätt. Solpaneler och solceller kommer att utvecklas och bli effektivare.
Jag bygger en anläggning pga raden ovanför och jag tror faktiskt att det kan ge något positivt i slutändan även om kostnaden drar iväg lite.
Ser man till elpriset i Tyskland så kan det hända en hel del här hemma inom en snar framtid. Oljepriset når nya rekordnoteringar varje vecka.
När alla skall elda med pellets går priserna upp, det är tillgång och efterfrågan som styr marknadspriserna och politikerna är lika fixerade vid energiskatter.
Min prognos är ständigt höjda energipriser pga omvärden har högre priser och elen drar dit man får bäst betalt och drar upp priset till samma nivå globalt.
Direktverkande El, Braskamin, En Toshiba L/L och en Sfinx anläggning till ca 90kvm sommarställe kompletterar varandra jäkligt bra. Alltså ju mindre El desto bättre.