0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon som har monterat en sådan !Troligen tillverkad i Kina men utvecklad i Norge !Skall komplettera till FVP Nibe 360P för att värma tappvatten ( även golvvärme ) och för att kunna köra FLVP på vår/höst läge istället !Tycker att elpatronen går igång tämligen ofta !Räknar med att spara 5-7.000kWh / år med detta !Väntar med spänning efter erfarenheter !Urban
Citat från: UVE skrivet 06 mars 2008, 19:38:01Någon som har monterat en sådan !Troligen tillverkad i Kina men utvecklad i Norge !Skall komplettera till FVP Nibe 360P för att värma tappvatten ( även golvvärme ) och för att kunna köra FLVP på vår/höst läge istället !Tycker att elpatronen går igång tämligen ofta !Räknar med att spara 5-7.000kWh / år med detta !Väntar med spänning efter erfarenheter !Urbanhej.sitter på denna fabrik just nu i kina o små ler !!utveklad i norge hmm i ett kylrum i kina e nog de mesta funderingarna gjorda. satt där o frös i morse !!en massa nya prylar kommer nu i höst från denna fabrik foma pioner energicentra . kul att få vara med o utvekla en del små prylar i styret till de nya.ha de gött
Var lite tveksam innan köpet men fick referenser från säljaren och allt verkade OK, dock visade det sig mycket senare att referensen samarbetade med säljaren som återförsäljare Seriöst ??-------------------------------------------Enligt den svenska återförsäljaren så köps dom från fabriken i Florida/USA och de har ju tyvärr sålt slut på alla pumpar och reservdelarna är också slut.
Köpte en luft/vatten värmepump Pioneer Comfort VVS015 av Markislandet 200802. Då började problemen. Jag har bytt de flesta delarna samt utomhusdelen tre gånger. Tillslut gick man med på ett återköp Jan 2009. Kontakterna med firman har varit under all kritik. Man svarar inte i telefon på långa tider lovar att återkomma, detta kan ta flera veckor. Har även provat att skriva brev detta tog över en månad innan svar. När jag väl skickat pumpen i retur mot efterkrav tog det tre veckor innan man löste ut den efter många samtal och mejl. Samtalstonen var vänlig från deras sida med det hände inte mycket. Kan inte rekommendera denna firma. Jag valde Markislandet istället för Energicentra för att man hade 5 års garanti istället för ett år.Problemen har varit igenfrysning runt nollan samt lägre effekt än den angivna. Jag tror inte konceptet med inverter för luft/vatten fungerar så bra. Trögheten i vatten värmningen när pumpen avfrostar och sedan startar med reducerad effekt gör att medelvatten tempen långsamt sjunker så även inner tempen när det är under +4°C. Har kört pumpen enbart mot radiatorkretsen, huset år på 75 m² byggt på 1940 drar 14000 kWh med enbart el.Jag känner igen problemen som har beskrivits här i forumet med pumparna av samma typ. Har kört en CTC Eco air samtidigt i ett andra hus som jag har och inte haft några igenfrysnings problem under samma väderleksförhållande.En fråga till sist hur kan en marknadsaktör som "Greven" ha sådant svängrum på detta forum?mvhlars i alingsås
En fråga till sist hur kan en marknadsaktör som "Greven" ha sådant svängrum på detta forum?