0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Ar nybliven husagare i Vasmanland och har behov av att uppgradera varmesystemet. Huset ar fran 1981 och har idag ett vattenburet system med till-/franlufts med varmeatervinning (separat enhet) kompletterat med en elpanna. Jag har tva problem:1. Varmepannan ar gammal och behover bytas ut vilket som helst och tankte darfor gora det i samband med inflytt och ovrig renovering.2. Varmeatervinningen bestar av en separat enhet i anslutning till koksflakten vilket gora att flakten inte idag gar att byta till en modernare rostfri.Dessutom ar energikostnaderna hoga i dagslaget pa ca 27000kr per ar med ett elpris pa 0.85kr/kWh. Jag har kikat pa Nibe Fighter 410p franluftspump eftersom villan ar 138kvm, men min fraga ar om det racker for hushallsvarme och varmvatten? Jag ar ingen expert men utifran infon pa hemsidan sa verkar det vara en komplett enhet som enkelt gar att installera eftersom systemet i sig ar vattenburet. Alternaitvet ar bergvarme, men tvekar pa att det lonar sig med tanke pa installationskostnader i och med borrning. Vi har aven en separat braskamin..Vad skulle ni rekommendera? Nagon med erfarenhet av 410p?Vilka andra leverantorer ar varda att titta pa med liknande kvalitet/prestanda osv?Tacksam for svarMvh