0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag menar alltså att energiförbrukningen med värmepump kan vara 17000 kWh. Det innebär att energibehovet är ca 50 000 kWh (!). Räcker det med 8 kW för detta värmebehov? Nu gissar jag kanske för lågt på hushållselen. När jag tänker efter värmer dom ett dubbelgarage med direktel. Kanske är hushållselen så hög som 10 000 kWh/år. Då är värmebehovet för huset 40 000 kWh/år. Är kanske 8 kW tillräckligt för detta behov?(Det är lite skillnad mot min nuvarande kåk där värmepumpen producerade 18 000 kWh förra året)
När jag tänker efter värmer dom ett dubbelgarage med direktel. Kanske är hushållselen så hög som 10 000 kWh/år. Då är värmebehovet för huset 40 000 kWh/år. Är kanske 8 kW tillräckligt för detta behov?
Jag fick svar idag att värmepumpen är på 10 kW och borrhålet är 170 m. Då kan jag väl känna mig ganska lugn?
Väggarna är trästomme med fasadtegel. Ursprunget är byggt 1947 och tillbyggt 1971. På den tiden byggde man inte med så mycket isolering, i bästa fall 120 mm i väggar och lika mycket på taket. Fönster 2-glas. Källaren isolerad med 100 mm Pordrän men har troligen ingen isolering under grundplattan. Jag tänker mig att tilläggsisolera på insidan, byta fönster och isolera vinden på sikt.
Hej!Vi är spekulanter på ett hus byggt 1943 och tillbyggt 1971. Huset är på 116 m2 med hel källare. Tvåglasfönster. Källaren isolerad med 100 mm Porodrän. Bergvärme är installerad 2007, Thermia Duo okänd effekt. Nuvarande elförbrukning är 23 000 kWh inkl hushållsel. Antag att hushållselen är på 6000 kWh/år är uppvärmningsbehovet 17 000 kWh/år. Borran är enligt uppgift 160 m. Är den tillräckligt djup? Vilken effekt bör man ha på värmepumpen?