0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förmodligen inte eftersom den större orkar leverera högre VBf, vilket innebär sämre COP, vilket innebär högre förbrukning......
Om flödet är 1000 liter/timme och du tillför 5 kW så stiger framledningstempen med "typ" 5 grader, tillför du 10 kW så stiger den med "typ" 10 grader.Dessutom sjunker brinetemperaturen mer när en stor värmepump tar värme ur en borra som är anpassad efter ett specifikt hus energibehov (Rek. borrdjup ändrar inte mycket mellan en 5 och 10 kW värmepump i ett hus med en viss specificerad energiförbrukning)Du har iofs rätt i att starttempen är lägre och att sluttempen är högre, men faktum kvarstår, med så pass stor skillnad mellan de två pumparna kommer en större pump att få sämre verkningsgrad om man inte ändrar förutsättningarna vad gäller borra och/eller radiatorsystem.
Det här har diskuterats många gånger förr och den samlade trojkan av erfarna kalenderbitare är de flesta eniga om att en mindre värmepump får högre COP, skillnaderna är dock så små att det förefaller vara en "onödig" diskussion, speciellt om man låter pumpen arbeta med så korta driftscykler som du beskriver - något som jag inte rekommenderar.Drifttider kortare än 15-20 minuter anser jag vara av ondo då det kommer att innebära väldigt många start och stopp på värmepumpen.Och ja, ja jag vet att det inte finns några belägg för att det skulle påverka livslängden, men jag själv och en del installatörer jag talat med är eniga om att det finns en överrepresentation av värmepumpar med extremt många start och stopp bland värmepumpar som havererat redan efter något år.Kan vara en slump, men jag tror i alla fall att det är en nackdel med så korta drifttider.PS. I mitt system tar det ca 2 minuter och 15 sekunder från det att värmepumpen startar till returtempen börjar stiga.