Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: plattvärmeväxlare  (läst 6089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
plattvärmeväxlare
« skrivet: 28 februari 2008, 19:56:39 »
Hur många grader förlorar man om man ansluter en luft/vatten pump via en plattvärmeväxlare för att förhindra frysning vid normal radiator temp ca 35 - 45 grader
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2008, 20:04:29 »
jag skulle skatta det till 3 -5 ºC.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2008, 20:14:57 »
En följdfråga: hur många pumpar har frusit sönder genom åren ta tex CTC som märke??

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2008, 21:01:47 »
CTC Luft-vatten har de funnits i 5 år.
Ta istället IVT som funnits i 30 år i luft-vattensammanhang.
Men jag tror på 0,05% av alla luft-vatten som har frusit genom tiderna
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2008, 21:06:17 »
Vad händer vid sönderfrysning går hela pumpen till skrot eller går det att laga till rimlig kostnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2008, 21:29:27 »
Hur många grader förlorar man om man ansluter en luft/vatten pump via en plattvärmeväxlare för att förhindra frysning vid normal radiator temp ca 35 - 45 grader

Följdfråga på alternativ lösning:

Hur mycket effekt tappar du från VP och radiatorer om du blandar in glykol i ditt radiator vatten?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2008, 21:46:47 »
Det blir mycket glykol i mitt fall då jag har acktank på 2000 liter + system
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2008, 22:08:22 »
 *roflmao*
 *roflmao*

Jo det kan nog bli svÃ¥rt dÃ¥, kräva kanske tillstÃ¥nd till och med.  :,v( :,v(
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2008, 22:57:24 »
En följdfråga: hur många pumpar har frusit sönder genom åren ta tex CTC som märke??

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0A/CA/08/wkr0012.pdf

Läs "läckage köldmedie" och "skada övrigt" jag gissar att de flesta är trasiga växlare. Det man ska tänka på är att folksam är en av de mindre bolagen på hemförsäkringar.

//Rickard

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2008, 23:19:01 »
hej
vettigast är att ansluta en luft vatten maskin med tex en kulvert/sol slinga i botten på tanken
så behöver ni bara en pump mellan in å ytterdel å att det lilla systemet rymmer ca 3 liter glykolvatten,enkelt effektift å hyfsat billigt


Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #10 skrivet: 29 februari 2008, 07:47:05 »
hej
vettigast är att ansluta en luft vatten maskin med tex en kulvert/sol slinga i botten på tanken
så behöver ni bara en pump mellan in å ytterdel å att det lilla systemet rymmer ca 3 liter glykolvatten,enkelt effektift å hyfsat billigt


Ja men då uppstår temperturförlusten vid värmeväxling som var den första frågan i tråd.
Är man medveten om frysrisken och håller koll så anser jag att det är bäst att köra med radiatorvattnet direkt.
Man skulle kunna ha hemma en växelriktare 12V DC -220V 50Hz så att man kan köra cirkpump vid elavbrott. bara som en försiktighetsåtgärd. Det skulle väl även gå att ha detta inkopplat så att det aktiveras vid avbrott?

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 29 februari 2008, 08:41:04 »
Man skulle kunna ha hemma en växelriktare 12V DC -220V 50Hz så att man kan köra cirkpump vid elavbrott. bara som en försiktighetsåtgärd. Det skulle väl även gå att ha detta inkopplat så att det aktiveras vid avbrott?
Typ en UPS? Det löser tyvärr inte problemet. Vad händer om den går sönder?

Den enda säkra lösningen är väl att vara hemma så man har koll och tappa ur vattnet vid behov. Duktigt med isolering borde räcka mot kortare strömavbrott. Jag har hört att man ibland sätter in avstängnings och avtappningsventiler bara för att underlätta tömning.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #12 skrivet: 29 februari 2008, 08:47:26 »
En följdfråga: hur många pumpar har frusit sönder genom åren ta tex CTC som märke??

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0A/CA/08/wkr0012.pdf

Läs "läckage köldmedie" och "skada övrigt" jag gissar att de flesta är trasiga växlare. Det man ska tänka på är att folksam är en av de mindre bolagen på hemförsäkringar.

//Rickard


Jag "gissar"  huvuddunk  huvuddunk att det inte är trasig växlare, utan andra fel.



EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #13 skrivet: 29 februari 2008, 09:23:39 »
Följdfrågor:

Nu kan jag inte hitta denna tråd, men är det inte så att om man blandar i glykol i radiatorvatten höjer man också riskerna för vattenläckage, genom att vattnet får en annan densitet som gör det lättare för vatten att läcka igenom skarvar med teflon eller linpackningar. Har för mig att någon hade ett gammalt system där kalken i vattnet hade fungerat som "tätning", sen kom det i glykol och vid många skarvar var man tvungen att täta på nytt igen då det började droppa på gamla skarvar. Rätta mig om jag har fel här.

Sen skulle jag vilja ställa en annan följdfråga: vid de haverier som rapporterats in, hur många hade ett "smutsfilter" installerat före plattisen ?. Greven som tar in en L/V har ju slutat med plattisar i sin maskin och ersatt denna med "koaxialväxlare" då de flesta har struntat i att montera in smutsfiltret, med resultatet att plattisen beckat igen av gammal skit i systemet.
Om man luftar en radiator och låter det komma ut 2-3 dl vatten i ett vattenglas så är det en hel del "gegga" som följer med, vilket bör sätta igen en plattis efter bara något år om man inte använder smutsfilter ( en s.k sil).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: plattvärmeväxlare
« Svar #14 skrivet: 29 februari 2008, 10:51:31 »
Följdfrågor:

Nu kan jag inte hitta denna tråd, men är det inte så att om man blandar i glykol i radiatorvatten höjer man också riskerna för vattenläckage, genom att vattnet får en annan densitet som gör det lättare för vatten att läcka igenom skarvar med teflon eller linpackningar. Har för mig att någon hade ett gammalt system där kalken i vattnet hade fungerat som "tätning", sen kom det i glykol och vid många skarvar var man tvungen att täta på nytt igen då det började droppa på gamla skarvar. Rätta mig om jag har fel här.

Sen skulle jag vilja ställa en annan följdfråga: vid de haverier som rapporterats in, hur många hade ett "smutsfilter" installerat före plattisen ?. Greven som tar in en L/V har ju slutat med plattisar i sin maskin och ersatt denna med "koaxialväxlare" då de flesta har struntat i att montera in smutsfiltret, med resultatet att plattisen beckat igen av gammal skit i systemet.
Om man luftar en radiator och låter det komma ut 2-3 dl vatten i ett vattenglas så är det en hel del "gegga" som följer med, vilket bör sätta igen en plattis efter bara något år om man inte använder smutsfilter ( en s.k sil).
Det ä riktigt att det läcker lättare med glykolblandat vatten än rent vatten, men det är pga att ytspänningen i vätskan sjunker pga inblandningen. Man får samma effekt om man blandar in en tensid / diskmedel.
Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!