0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur många grader förlorar man om man ansluter en luft/vatten pump via en plattvärmeväxlare för att förhindra frysning vid normal radiator temp ca 35 - 45 grader
En följdfråga: hur många pumpar har frusit sönder genom åren ta tex CTC som märke??
hej vettigast är att ansluta en luft vatten maskin med tex en kulvert/sol slinga i botten på tanken så behöver ni bara en pump mellan in å ytterdel å att det lilla systemet rymmer ca 3 liter glykolvatten,enkelt effektift å hyfsat billigt
Man skulle kunna ha hemma en växelriktare 12V DC -220V 50Hz så att man kan köra cirkpump vid elavbrott. bara som en försiktighetsåtgärd. Det skulle väl även gå att ha detta inkopplat så att det aktiveras vid avbrott?
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 28 februari 2008, 20:14:57En följdfråga: hur många pumpar har frusit sönder genom åren ta tex CTC som märke??http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/0A/CA/08/wkr0012.pdfLäs "läckage köldmedie" och "skada övrigt" jag gissar att de flesta är trasiga växlare. Det man ska tänka på är att folksam är en av de mindre bolagen på hemförsäkringar.//Rickard
Följdfrågor:Nu kan jag inte hitta denna tråd, men är det inte så att om man blandar i glykol i radiatorvatten höjer man också riskerna för vattenläckage, genom att vattnet får en annan densitet som gör det lättare för vatten att läcka igenom skarvar med teflon eller linpackningar. Har för mig att någon hade ett gammalt system där kalken i vattnet hade fungerat som "tätning", sen kom det i glykol och vid många skarvar var man tvungen att täta på nytt igen då det började droppa på gamla skarvar. Rätta mig om jag har fel här.Sen skulle jag vilja ställa en annan följdfråga: vid de haverier som rapporterats in, hur många hade ett "smutsfilter" installerat före plattisen ?. Greven som tar in en L/V har ju slutat med plattisar i sin maskin och ersatt denna med "koaxialväxlare" då de flesta har struntat i att montera in smutsfiltret, med resultatet att plattisen beckat igen av gammal skit i systemet.Om man luftar en radiator och låter det komma ut 2-3 dl vatten i ett vattenglas så är det en hel del "gegga" som följer med, vilket bör sätta igen en plattis efter bara något år om man inte använder smutsfilter ( en s.k sil).