Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om till luft/vatten  (läst 1564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Bygga om till luft/vatten
« skrivet: 22 februari 2008, 18:25:40 »
Är helt på det torra med värmeväxlare. Men är fundersam på hur man ska få till det med elektroniken. Flytande kondensering är inget problem. Men om man vill ha fast kondensering. Hur gör jag då? De flesta luft/luft går bara att ställa +30 grader som max. Skulle önska att det gick att få +50.

Är det någon som sett en guide eller sett någonting. Det handlar om en inverterpump. Det gör det hela lite mer komplicerat än en on/off.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga om till luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2008, 18:58:10 »
De flesta luft/luft går bara att ställa +30 grader som max. Skulle önska att det gick att få +50.

Seriekoppla tempgivaren med ett fast motstånd så kan du få den att visa lägre temp än vad du egentligen har.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2008, 19:52:59 »
Seriekoppla tempgivaren med ett fast motstånd så kan du få den att visa lägre temp än vad du egentligen har.
Tack!
Utveckla gärna. Jag har en panasonic och där är det två givare, en för inluft och en annan för framledning från kompressorn.

Jag har servicemanualen så jag vet vad jag skulle använda för motstånd.

Hur mycket kan det skilja mellan olika pumptillverkares kommunikation mellan inne och utedel?

Alla som har något att tillföra kan jättegärna posta.

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2008, 20:38:16 »
Det är en NTC. Vad jag har förstått så ska pumpen kunna komma upp i 60 grader. Men det är helt onödigt att maxa den.


Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2008, 13:22:12 »
Jag tror inte att det är bra att passera mycket över 60 grader. Misstänker att det är köldmediet som begränsar. Det är kohm som menas.

Antar att din tempfundering har med en ångmaskin att göra. Vad är verkningsgraden på en sådan? Antar att det bästa sättet nog är att elda. En stirlingmotor kan få ut ungefär 10% energi av en vedpannas effekt. Tror inte en ångmasking skulle kunna prestera bättre.


Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2008, 20:40:54 »
Mina spontana tankar är att det skulle bli problem med tryck och värme om man skulle lyckas få en pump att ens komma i närheten av 100 grader.

Men jag ska sätta en pot i serie med motståndet och se om det blir bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!