0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Hjälper mina föräldrar att titta på utbyte av värmeanläggning och till att börja med håller vi på med att försöka fastställa energi- och effektbehov. • Enplans 135 m2 + garage ca 35m2.• Byggår 1980. • Treglas isolerfönster (skall bytas). • Mälardalen. • Befintlig uppvärmning: vattenburen el (pannan anv fn bara för vv) i radiatorer, ej golvvärme. Mekanisk ventilation med värmeväxlare. L/L pump installerad för ca 5 år sedan. Braskamin för ca 3 år sedan. I nuläget värmer L/L-pumpen + kaminen + några lösa värmeelement hela huset. • 2 vuxna personer. • Nuvarande förbrukning ca 15000 kwh/år. Enligt kalkylen på energimyndighetens hemsida är energibehovet för ovanstående 22000 kwh exkl garage, DUT -22. Med lite marginal kanske man då skall räkna på 25000 kwh och -25. Har utifrån ovanstående följande frågor: • Hur räkna ut effektbehov utifrån kända uppgifter om energibehov och DUT? Har letat som en tok på forumet men inte prickat detta. Har sett en generell uppskattning som säger 45w/m2, är detta en bra uppskattning? Skulle i detta fall ge ca 7,7 kw i effektbehov. • Vilken effekttäckning skall man välja? Normalt säger man tydligen 65-75% men om man väljer L/V pump eller FLVP skall man då ha högre effekttäckning? Givetvis en fråga om break-even resonemang på marginalinvesteringen och personliga preferenser, men som fingervisning?• Om jag uppfattar resonemanget med effekttäckning rätt, så skall man räkna på detta vid DUT? Det skulle i detta exemplet då innebära att man för att erhålla 75% täckning skall ha en anläggning som garanterat ger 0,75 x 7,7 kw = 5,8 kw vid -25. Har jag fattat rätt då? Tacksam för svar på ovanstående! Mvh, Thomas
Prova att gå in på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php,
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 18 februari 2008, 12:57:14Prova att gå in på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php, Har de inte genomgående skrivit Watt där det ska vara kW i alla ifyllnadsfält, eller har jag missförstått?mvh
Undrar dock fortfarande hur sambandet energibehov-DUT-effektbehov ser ut. Eller är det för komplicerat för att förklaras på ett enkelt sett eller med en enkel formel?
Tack Mats för den länken, den är väldigt bra. Undrar dock fortfarande hur sambandet energibehov-DUT-effektbehov ser ut. Eller är det för komplicerat för att förklaras på ett enkelt sett eller med en enkel formel? Är den tidigare schablonen 45w/m2 tillräckligt exakt för att användas vid dimensionering? Skall effekttäckning beräknas vid DUT? Att veta effektbehov och önskad effekttäckning är ju startpunkten då man börjar titta på vilka alternativa möjligheter man har att skaffa denna effekt, som ju i princip kan komma ifrån vilken energikälla som helst (el, VP, olja, ved etc.) Mvh, Thomas
Jag har använt mig av följande formel (kommer inte ihåg var jag hittat den):(Tinne-DUT)/(8760 x (Tgräns-Tmedel))=keffekt
Citat från: Gullhoved skrivet 20 februari 2008, 08:25:36Undrar dock fortfarande hur sambandet energibehov-DUT-effektbehov ser ut. Eller är det för komplicerat för att förklaras på ett enkelt sett eller med en enkel formel? Sambandet beror också på klimatet på orten. Det är skillnad mellan kustklimat och fastlandsklimat. Det finns något som kallas nyckeltal som man kan använda för att beräkna effektbehovet vid DUT utgående från årliga värmebehovet. Nyckeltalet varierar från ort till ort. Länken (http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php) ger lite konstiga värden. Graddagarna för Stockholm ligger runt 4700. Enligt Värmeverksföreningens värden är antalet graddagar 3760, en siffra som ger värden på husets värmebehov/grad som stämmer betydligt bättre med verkligheten. Nibes beräkningsprogram ger för mitt hus en skillnad mellan driftkostnaden för bergvärme och L/V som är 3000 kr/år i stället för mindre än 1000 kr/år enligt länken.
...Nibes beräkningsprogram ger för mitt hus en skillnad mellan driftkostnaden för bergvärme och L/V som är 3000 kr/år i stället för mindre än 1000 kr/år enligt länken.
Här är SMHI:s definition av graddagar:http://www.smhi.se/content/1/c6/02/96/86/Produktblad_GD.pdf17 grader kan kanske diskuteras, det beror på hur mycket hushållsel som förbrukas.
SMHI däremot hade ett antal fördefinierade värden för april till oktober, med andra gränser än 17 (10-13 grader). De går också att efterlikna, faktiskt exakt, men jag måste säga att jag är ganska tveksam till dem. De borde bero på mängden sol, inte vara fast definierade, dessutom borde de inte komma med samma värde och samtidigt i hela landet. Norraste norrland och södra skåne har inte vår eller höst vare sig lika länge, eller lika intensivt, och droppet från mars till april likväl som oktober till November borde rimligen vara mer successivt.