0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ahh du gjorde det jobbet själv... Jag installerade min luftvärme-pump själv trots alla varningar och så här i efterhand så har jag ju insett att det var inte svårare än allt annat jag byggt på huset, (innerväggar/köksinstallation etc) Vaccumpumpen köpte jag för 1200 och sålde 200 billigare när det jobbet var utfört så min pumpinstallation kostade mig totalt 6900 plus bensinen till överskottsbolaget där jag köpte pumpen.Mitt nästa projekt blir att installera en vindkraft snurra samt solfångare för varmvatten, därefter ska jag koppla bort mig från elnätet - den dagen jag gör det kommer jag att få frid i hela själen. Jag är väldigt trött på alla nätavgifter och allt annat skit som läggs på elräkningen./ H
Det där med att koppla bort sig från nätet låter lite drastiskt.Minska förbrukningen är mycket bra men det lär bli stora svårigheter den dagen man inte har nån el alls.Vindkraft ställer ju lite krav på utrymme? har du mycket mark?//AndersA
Citat från: appliance skrivet 18 februari 2008, 17:18:42Ahh du gjorde det jobbet själv... Jag installerade min luftvärme-pump själv trots alla varningar och så här i efterhand så har jag ju insett att det var inte svårare än allt annat jag byggt på huset, (innerväggar/köksinstallation etc) Vaccumpumpen köpte jag för 1200 och sålde 200 billigare när det jobbet var utfört så min pumpinstallation kostade mig totalt 6900 plus bensinen till överskottsbolaget där jag köpte pumpen.Mitt nästa projekt blir att installera en vindkraft snurra samt solfångare för varmvatten, därefter ska jag koppla bort mig från elnätet - den dagen jag gör det kommer jag att få frid i hela själen. Jag är väldigt trött på alla nätavgifter och allt annat skit som läggs på elräkningen./ HKanske bättre att SÄLJA EL till nätet , istället för att koppla bort sig ?? = större besparing , dessutom ha tillgång till "nätets" EL vid behov !!