0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Målet är väl inte att ha högre temp till ack än medeltemp i sofångaren? Det jag strävar efter är att hålla medeltemp så låg som möjlig och samtidigt temp till ack på en användbar nivå.mvh
Säg att jag har 50 i topp och mitten men endast 20 i botten, skulle jag då fylla på med 30 gradigt vatten i toppen....
Nej, då har du missförstått mig. Jag tycker inte du ska ändra något Men man jag tycker att man skulle kunna sänka flödet i båda kretsarna och ändå få 50 till tanken och 50/20 övr solfångarna (plus diffen mellan kretsarna). Det är det jag försöker göra. Eftersom jag inte lyckas till 100% så tror jag ditt sätt är minst lika bra. Stabilare om inte annat.
visst går det säkert att göra en sån styrning som ger 50 å 20 men behövs det
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 mars 2008, 22:28:16visst går det säkert att göra en sån styrning som ger 50 å 20 men behövs det Har testat att sänka hastigheten på solpumpen för att uppnå det men det går inte, för detta är vvx:en från stig för liten.Det slutar bara med att man får 70 in från solfångaren och 30 i retur.. 50 grader till tanken. När man istället kan få 53 in från solfångare 48 ut och 50 till tanken så föredrar jag allt det.Skall man laborera med styrning som Kall Kyl gör behövs förmodligen en rätt mycket större vvx.Och om det behövs chun, ja det lär göra rätt stor skillnad.. dock svårtare att styra..