Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten vvx eller...  (läst 9098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
För liten vvx eller...
« skrivet: 16 februari 2008, 22:08:34 »
Hej,

I förrgår mätte jag lite nogrannare på temperaturfallen över min vvx eftersom jag tyckte de blivit högre sedan i somras. I bifogad bild ser ni tre mätningar vid olika tillfälle.

RÃ¥d tips ochg synpunkter?
Sfinx verkar vara pÃ¥ gÃ¥ng idag och vill kanske kommentera, det är ju ändÃ¥ 'hans' vvx jag köpt. ;) 

Blir det mycket sämre av glykolen? Jag har ökat på flödet genom solfångarna för att kompensera. diffen på resp sida skiljer inte mer än 10-20% så det är rätt bra balanserat. Anledningen att det i första mätningen är större diff på tanksidan och i de 2 senare större på solfångarsidan kan bero på att växelventilen står olika. Jag tänkte inte på att kolla hur den stod. Jag kan trimma flödet i båda lägena individuellt men jag tycker det är bra som det är. Största felet tycker jag är att jag har 7-8 graders fall mellan solfångare och tank vid "full" effekt. Är 400l/h för litet flöde?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: För liten vvx eller...
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2008, 23:05:51 »
Har du verkligen kopplat värmeväxlaren motströms?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2008, 00:12:58 »
Givetvis! (jag var tom nere och kollade) Annars hade det väl inte funkat alls?

Jag kom att tänka på att givarna är kalibrerade parvis, diffar drygt ½ grad, men jag har inte kollat alla 4 tillsammans. Men jag tror väl inte de kan slå på så mycket? På ena sidan är det vanliga inne/ute termometrar och på andra är det solstyrningens givare.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: För liten vvx eller...
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2008, 00:27:54 »
Om du kopplar värmeväxlaren med flödena medströms brukar temperaturerna vara i den ordning du nu har.
Från högsta till lägsta temp: Från solfångare, till solfångare, till tank, från tank
Kopplar du flödena motströms brukar det bli från högsta till lägsta temp: Från solfångare, till tank, till solfångare, från tank
Dvs temperaturen till tank är högre än returen till solfångare.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmev%C3%A4xlare
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_exchanger

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2008, 00:58:47 »
Nu blir jag plötsligt osäker  :-[

Hur sitter anslutningarna på vvx:en? De sitter väl inte som på denna bild för då har jag gjort fel:



På din sitter väl inlopp och utlopp för resp på långsidorna, inloppa och utlopp för resp krets på samma långsida.
Jag minns att jag satt och blåste i hålen för att se var det komut men det var ett tag sedan.

mvh
« Senast ändrad: 17 februari 2008, 01:04:01 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2008, 01:02:38 »
Såhär har jag kopplat (tror jag).

Gonatt!
« Senast ändrad: 17 februari 2008, 01:04:18 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
SV: För liten vvx eller...
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2008, 10:31:51 »
Vilka är S1 - S4 i din koppling?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2008, 13:36:49 »
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2008, 20:07:01 »
Nu har jag ökat diffen i styrningen från 12 till 30. Om den är rättkopplad borde S4-S1 och S3-S2 men S4-S3 och S1-S2 ska mer än dubblas. Tror jag...
Nu är det bara att vänta på sol.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2008, 22:24:49 »
Resultatet av dagens mätningar: Det var inte mycket skjuts i solen i eftermiddag när jag kom hem, pumpen gick pÃ¥ lägsta speed och dÃ¥ är flöden tyvärr lite opÃ¥litliga. 

Jag läste på wiki-länkarna och konstaterade att det var komplicerat att räkna på. Men detta är väl inte siffror som tyder på medflödeskoppling? (se bild)

S4-S1 är något lägre än tidigare (pga lägre effekt?)
S4-S3 och S1-S2 har ökat pga lägre flöde.

Om det varit medflöde så skulle det blivit en temperatur vid utloppen som var ungefär medeltalet av de inkommande temperaturerna eller har jag missförstått?

mvh
« Senast ändrad: 18 februari 2008, 22:26:43 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #10 skrivet: 29 februari 2008, 13:10:19 »
Citactiva,
Jag svarar här istället.

Men det med din tempdiff Kall Kyl, hög är den iaf.
Själv får jag högre temp mot tank än jag får ut till solfångaren, hade dock samma problem som du tidigare när jag hade för lågt flöde över solkretsen.
Det kan jag också få, se senaste bilden.

Kan du inte testa för skojs skull att köra upp solkretsens flöde till max och bara köra varvtalsstyrt på tanksidan (som jag kör det)
Skulle kunna testa det en dag men det får bli när jag är ledig, har tid och det är sol.
Rent logiskt sett borde jag, vid oändligt högt flöde genom solf, få samma temp vid S1, S4 och S3. Dvs 54,3 ºC i senaste bilden. Vad det blir i praktiken kanske du kan gissa bättre? Det skulle antagligen ge ungefär samma medeltemperatur i solfångarna =54 ºC.

Idealiskt, med perfekt balanserat flöde och utan tempdiff, så skulle jag ha S4=54,3 ºC och S3=42,2 ºC och medeltemp ca 48 ºC.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: För liten vvx eller...
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2008, 12:00:31 »
Har väl inga direkta teorier så.. tänkte mest på vad skillnaden mellan våra anläggningar är.
För vi båda kör väl 60 rör? Antar att du har samma vvx som jag från sfinx.
Det som skiljer då är väl att jag kör ostrypt på solfångarsidan.

Jag får alltid högre temp ut ur vvx på tanksidan än jag får ut ur vvx till solfångaren.

Är vvx inte för liten för mig borde den inte vara det för dig heller, var mest det jag tänkte på..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2008, 13:18:20 »
Ja, jag har också 60 rör och sfinx vvx.

Man kan väl säga så här: Om jag accepterar 10 grader diff så är vvx tillräcklig. Annars måste jag antingen öka flödet eller köpa större vvx.

Om man läser i ditt diagram kl10:
sol in vvx-vvx ut mot sol=ca4 graders diff på solsidan och medeltemp ca 54 grader.
vvx ut mot vvb-solvvb botten=ca34 grader diff på tanksidan och medeltemp ca 39 grader.
ca sol in vvx-vvx ut mot vvb=1 grad diff mellan sol in och vvx ut.
Skulle du inte hellre vilja ha 40 graders medeltemp i sofångaren istället för 54??
(vvx ut mot vvb-solvvb botten) + (sol in vvx-vvx ut mot vvb) =39+1

Om jag hade haft detta driftfall skulle jag antagligen haft 39+10=49 graders medeltemp i solfångaren. Lite bättre än 54 men inte mycket :(

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: För liten vvx eller...
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2008, 13:57:45 »
 Sc:,h
Citactiva har valt att köra mot temperatur. Det spelar ingen roll vad det kallaste vattnet är utan han väljer att få tillräckligt varmt vatten. Han varvtalsstyr pumpen på acctankssidan för att reglera flödet och därmed temperaturen till acctanken.
Och kl 10 har han HÖGRE tempt till acctank än medeltemp i solfångaren, om jag läser hans snygga diagram rätt.
Det genom att flödet till tanken är lägre än i solfångarkretsen.

Vid 11.30 tiden så är det enklare att se att temp till acctank är nästan som medeltemp i solfångarna.
Medeltemp solfångare ca 62 ºC och till acctank ca 61 ºC. Kan det bli bättre?
När varvtalsstyrningen kör med "fullt" blås blir det ungefär som kl 11.30
 Dvs ca 5 grader pÃ¥ vardera sidan med en skillnad mellan solfÃ¥ngarutlopp och acctanksinlopp pÃ¥ nÃ¥gra enstaka grader.
Solfångarsidan 59-64 medeltemp ca 62 ºC (avrundat)
Acctanksida 54-61 medeltemp ca 58 ºC avrundat.
Differans mellan medeltemperaturer ca 4  ºC

Samma värmeväxlare.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: För liten vvx eller...
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2008, 14:18:32 »
Citactiva har valt att köra mot temperatur. Det spelar ingen roll vad det kallaste vattnet är utan han väljer att få tillräckligt varmt vatten. Han varvtalsstyr pumpen på acctankssidan för att reglera flödet och därmed temperaturen till acctanken.
Jag kör samma reglering (ibland, jag testar lite olika). Skilnaden är att jag reglerar båda pumparna.


Vid 11.30 tiden så är det enklare att se att temp till acctank är nästan som medeltemp i solfångarna.
Medeltemp solfångare ca 62 ºC och till acctank ca 61 ºC. Kan det bli bättre?
Nej, inte klockan 11:30 för då är det bara liten skilnad på "solvvb botten" och "solvvb topp".
Men mellan klockan 10 och 11 kunde han utnyttjat det kalla vattnet i botten och fått lägre medeltemp i solfångaren. Neråt 40 grader skulle det blivit om det varit samma flöde i båda kretsarna.

Målet är väl inte att ha högre temp till ack än medeltemp i sofångaren?
Det jag strävar efter är att hålla medeltemp så låg som möjlig och samtidigt temp till ack på en användbar nivå.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 278
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!