i natt har tempen sjunkit till -10 ºC
Gick ner och kollade i morse. shunten stod fullt öppen framledning på 51 ºC. Så man kon nog säga att jag har nått min balanstemp ,om det skulle hålla i sig med kyla en längre period.
Jag är väldigt nyfiken hur hög framledning pumpen klarar vid -15 till -20 grader. Min förra mecatherm klarade bara 40 i framledning vid -10 ºC så jag är väldigt nöjd. Efter installationen 15 maj har jag inte använt något tillskott förutom några futiga kw i spetsberedarn Thumbsup så dimensioneringen verkade bli precis som jag tänkt mig kravet var att den skulle klara -10 utan tillskott och då blir det inte mycket tillskot i en normal västsvensk vinter. Jag är supernöjd hitils över 2020 ger bra med värme vid kall väderlek + att den går ruskigt tyst Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Du kan jämföra med min lilla 2010-6 att nu fick jag på morgonen -9 grader och VP drift med då mina minimal värmeavgivning. :,v(
Med Flödet som var inställt på 470l/h (VB pump läge II) klarade VP av att hålla 40,3gr med returtemp 34 grader och 6,3 gr diff. Börvärdet var 45 grader så VP klarade ej av att ge oss all värmen. Elpannan spottade in 16kWh senaste dygnet nu i natt.
Därför sänkte jag flödet till 380l/h (VB pump läge I) VP klarade därmed av mitt börvärde på 45 grader. Diffen steg till 8,4 fram/retur VP.
Detta gör att tillskottet minskar. VV får idetta läge helt gå på elpatron.
Har Ni liknande värden vid minus 8-9 grader ute. --/