Hej
Har läst en massa om att det är svårt att spara el genom att elda i braskamin när man kör med en flvp..... tycker att det låter väldigt konstigt, borde inte en återvinning av den varma frånluften vara mumma för en vp som just "lever" på detta??? Nu förstår jag att det har med en viss tröghet i distributionssystemet att göra (kan vara fler orsaker...
), men det borde väl vara något som man skulle kunna arbeta bort?
Min idé är att man har en väldigt enkel flvp (utan några som helst styr- och reglersystem) vilken kopplas mot en större ackumulatortank (750L?) med inbyggd vvb(300L?) och som även har slingor för värme. Till denna tank kopplar man sedan styr- och reglersystemen. Ackumulatorn blir så att säga hjärtat i husets värmesystem istället för vp.
På så vis borde man kunna ta till vara på energin som frigörs när man eldar.... Tänker jag fel eller?
??
Till tanken skulle man också kunna koppla solvärmeslingor för att ytterliggare kunna tillgodogöra sig "gratis" energi. Det är ju framförallt på kvällen och morgonen som varmvattenbehovet är som störst (på vintern även värme...), medan det är under dagen som solen lyser....