0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump. Men hur fungerar det i verkligheten? Rent logiskt borde accen med 45-50 gradigt vatten vara en optimerad legionellaodling. Att man sedan tar varmvattnet via en liten beredare kan väl inte alltid säkra mot legionella? Har man en efterberedare med toppvärme som rymmer t.ex. 60 liter och tömmer beredaren vid duschning, går ju 45-50 gradigt accvatten rakt igenom beredaren utan att toppvärmas. Jag tycker det låter livsfarligt... eller?/T
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump.
Citat från: zx12r skrivet 15 februari 2008, 10:52:53Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump. Men hur fungerar det i verkligheten? Rent logiskt borde accen med 45-50 gradigt vatten vara en optimerad legionellaodling. Att man sedan tar varmvattnet via en liten beredare kan väl inte alltid säkra mot legionella? Har man en efterberedare med toppvärme som rymmer t.ex. 60 liter och tömmer beredaren vid duschning, går ju 45-50 gradigt accvatten rakt igenom beredaren utan att toppvärmas. Jag tycker det låter livsfarligt... eller?/THej zx12r! Som en anmärkning kan ju nämnas att legionella är speciellt farlig för äldre personer och personer med nedsatt immunfösvar. Snålspolande duschar som ger en inandningsbar dimma istället för större droppar bör undvikas om man har en gammal värmepump med risk för legionella.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 19 februari 2008, 00:00:12Citat från: zx12r skrivet 15 februari 2008, 10:52:53Då ska jag som är +40 undvika snålspolande duschmunstycke alltså! Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 15 februari 2008, 10:52:53