0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Ska flytta till ett hus med en panasonic cs-e9ckp luftvärmepump, föregående ägare kör med den och en elpanna för uppvärmning. Huset är på ca 107 m2 och har på ca 21 dagar förbrukat strax över 1700 kwh för i stort sett bara värme, huset står tomt, har 18 grader på pumpen och ca 30-34 grader ut til element på en GAMMAL panna, säkert 70 tals panna och 2 kylskåp, 1 frys och lite lyse på då & då. Min fundering, skulle man spara på att bara köra luftvärmepumpen till uppvärmning? stänga elpatron? huset är i Timrå utanför sundsvall, och det har inte varit speciellt kallt under denna månad, kanske -9 som max.
Hej Bmsone! Självklart sparar du en mängd energi på att stänga av elpannan och bara köra med luftvärmepumpen, sen om luftvärmepumpen räcker till är ju en annan fråga, men du får nog höja upp temperaturinställningen på pumpen lite mer eftersom den isf ensam får jobba hårdare för att hålla tempen i hela huset. Men oavsett om du höjer upp temperaturinställningen rejält på värmepumpen till kanske låt oss säga 23-25 ºC så kommer du att spara en mängd energi givetsvis.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 14 februari 2008, 10:11:27Hej Bmsone! Självklart sparar du en mängd energi på att stänga av elpannan och bara köra med luftvärmepumpen, sen om luftvärmepumpen räcker till är ju en annan fråga, men du får nog höja upp temperaturinställningen på pumpen lite mer eftersom den isf ensam får jobba hårdare för att hålla tempen i hela huset. Men oavsett om du höjer upp temperaturinställningen rejält på värmepumpen till kanske låt oss säga 23-25 ºC så kommer du att spara en mängd energi givetsvis.Mvh Raffen.Hur låg får tempen max bli för att det ska löna sig med pumpen?Mvh Björn
Precis det jag menade var lite borta då jag frågade. Har hört att det inte lönar sig att köra pumpen om det är visst mycket kallt ute, då blir det billigare med elpannan och det vattenburna systemet.Men om jag fattat rätt så bör jag slå av elpannan och bara använda luftvärmepumpen? Har golvvärme i hallen och köket med, plus i källarens "hall", det borde ju hjälpa om det känns kallt med. Ska flytta in dit i mars, så då ska vi testa. Ägaren till huset har kopplat ur styrningen till elpannan då den gick sönder för ett antal år sedan, och byggt en egen styrning. Han jobbar med styr & regler, så det verkar ju funka bra. Ska kolla HUR man slår av pannan med honom . Vi ska hyra det ett tag och se hur det fungerar att bo i hus.... Tror vi kommer att trivas...
Jo, det kan ju bli kallt, men både frun o jag trivs när det är svalare. Ska testa att helt stänga värmen till radiatorer tror jag, får väl slå på dem om det behövs. VEt inte om det går att slå på vid 0 grader som du säger... Det är ju lite modifierat om man säger så. En dator styr elpannan just nu... Borde gå att laborera iof ;-)