hej
joo då vi "röjer" före avverkning kallas det förrensning eller underröjning å produktiviteten på skördarna brukar öka med 30-40%
om man jämmför innan vi slaktat ner allt små skrot ,förarna brukar va väldigt glada

å till det med maskiner som ska frälsa skogsbruket i tex plantering,röjning
ställer jag mig starkt skeptisk till,har än alldrig sett en maskin som är ens i närheten av att fixa ett bra resultat eller va hyffsat effektiva om man jämmför mot manuellt arbete
problemet är att skogen är för oregelbunden eller att markförhållandena är för ojämmna,det går helt enkelt inte att göra en maskin
effektiv på alla typer av underlag
visst det går säkert att bygga nått som går bra på tallheder och i glesa bestånd,men flytta maskinen till ett "finn" plöjt hygge 90cm djupa plöjfåror över hela hygget ,med vissa inslag av myr å sumpmark å där det står 45 000 stam per ha som ska sågas ut
det funkar nott
jag vet om tester där dom tävlat maskin mot mäniska å det gick inte speciellt bra för maskinen
då manuell röjarna va klar stod maskinen några hundra meter från vägen å va trasig på väg in i jobbet

men bolagen hoppas å önskar att det ska komma en maskin som fixar allt billigt ,,men jag tror det dröjer på gott å ont