Nr 1 var mycket intressant då jag har ett stor problem med den där korkade lösningen. Som i mitt fall funkar skit rent ut sagt.
Jag har ett i sammanhanget mycket stor temperatur förlust från VBut till framledningen, och det jag kommit fram till är att jag har ett stor flöde av returvatten till framledningen. Jag måste köra VP-pumpen på högsta hastighet och systempumpen på lägsta för att få så liten förlust som möjligt. Och detta ska ju enligt de visa vara helt fel. Trots den hastighetsskillanden så tappar jag 4grader i den där bypassen.
Lösningen jag planerar är att sätta en magnetventil på bypassen, som styrs via växelventilerna. När AWn gör radiatorvatten så ska bypassen vara helt stypt, och vid VV produktion så öppnas magnetventilen och radiatorvattens strömmar genom bypassen.
Tanken som slagit mig är dock varför de inte gjort någon liknande konstruktion från början, i stället för att ge sig på en bypass med rätta längder och tjockleker osv för att få rätta flöden. Extra kostnaden för en magnetventil är ju försumbar i sammanhangen vid produktion.
Detta väcker även tanken att en ventil lösning kanske inte är bra av någon anledning, någon som har en tanke?
/T