0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon av herrarna som har nån vidare konklusion rundt VVX kylprojekterna? Jag har kollat lite här inne och Ridax med flera har ju provat det här över någon tid. Vad är erfarenheterna så här långt?Jag tycker det verkar gynnsamt at släppa dra dubbla rør (PEX och koppar) til alla rum där jag vill ha fläktkonvektorer. Om jag kan klara mej med bara islolerad PEX skulle det va bra.
Citat från: FarbrorP skrivet 12 februari 2008, 22:02:38Någon av herrarna som har nån vidare konklusion rundt VVX kylprojekterna? Jag har kollat lite här inne och Ridax med flera har ju provat det här över någon tid. Vad är erfarenheterna så här långt?Jag tycker det verkar gynnsamt at släppa dra dubbla rør (PEX och koppar) til alla rum där jag vill ha fläktkonvektorer. Om jag kan klara mej med bara islolerad PEX skulle det va bra.Om det är kyla du är ute efter så måste du antingen ha koppar hela vägen till konvektorn om du använder brine som kylmedia. Alternativet är att använda en värmeväxlare för kylan och sedan ett icke brandfarligt köldmedia om du vill använda PEX./Johan
Visst går det använda samma konvektor både för värme och kyla. Även om dom är dyrare så är det smidigaste att använda modellerna som har dubbla batterier, ett för kyla och ett för värme. Men som jag skrev tidigare så kräver det koppar om kylmediet är brandfarligt.
Citat från: utopiazz skrivet 13 februari 2008, 09:41:10Visst går det använda samma konvektor både för värme och kyla. Även om dom är dyrare så är det smidigaste att använda modellerna som har dubbla batterier, ett för kyla och ett för värme. Men som jag skrev tidigare så kräver det koppar om kylmediet är brandfarligt.Jag tycker inte det är smidigare att ha 4-rörskonvektor. Konvektorer med separata batterier för kyla och värme har sämre effekt i båda lägena, jämfört med motsvarande konvektor som enbart är 2-rörs.När jag installerade min takkonvektor valde jag 2-rörsmodellen då den var både billigare och hade väsentligt högre effekt både. Det finns någon skiss på mitt system här i någon gammal tråd. Jag har en VVX som växlar in kyla i det "vanliga" radiatorsystemet, men med hjälp av ventiler ser jag till att det enbart blir cirkulation av kylt vatten till takkonvektorn och inte till övriga radiatorer. Rören fram till konvektorn är kondensisolerade hela vägen. När jag kör i värmeläge, så slår jag om en T-ventil.Det fungerar alldeles utmärkt och fördelarna är att konvektorn har högre effekt, jag kunde använda AluPex rör till konvektorn och använda vanligt vatten som kylmedium istället för att skicka upp brine 6 meter upp genom huset.Har kört så i 3 säsonger nu (har jag för mig, eller är det bara 2??). Det har fungerat alldeles utmärkt.