Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme äldre hus  (läst 5615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Jordvärme äldre hus
« skrivet: 11 februari 2008, 22:46:47 »
Här verkar vara mycket kunnigt folk här inne så jag tänkte fråga er om några saker runt fastigheten jag har köpt.

Lite info om fastigheten
1 1/2 plan med inredd vind
Uppvärmd yta 220kvm
Huset är från slutet på 1800 talet med en totalrenovering gjordes 85-95.
Då installerades jordvärme med 250m slang. Jag räknar med att denna anläggning behöver bytas.
Man installerade även mekanisk ventilation utan växlare.
Huset är välisolerat under renoveringen.

Jag har planer att under sommaren uppdatera detta system med ny värmepump samt eventuellt gräva ner mer kollektorslang. Jag har stor tomt så det är nog inga konstigheter.


Är det någon som skulle vilja vara så snäll att svara mig på en eventuell energiförbrukning på detta stora hus.
Samt hur mycket man borde ligga på med en ny anlägning.
Även ett svar på lämplig anläggning i form av storlek och eventuell prislapp?




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2008, 07:57:41 »
Utan några uppgifter på nuvarande värmeanläggning och förbrukning så kan jag bara gissa, värmebehov ca 35 MWh/år. Med en vettig jordvärmepump så ska förbrukningen minska till under en tredjedel, ca 10-11 MWh/år.

Då borde en 9-10 kW VP och 600 meter markslinga räcka. Om du kompletterar med en 350 meter markslinga så koppla ihop dem parallellt med var sin strypventil inne i huset, så att du kan strypa in flödena från slingorna så att tempraturen in från slingorna är ungefär lika.

Prislappen borde stanna på ca 100 kkr om du inte bor i Stockholm då kostar det uppåt 120-130 kkr.
« Senast ändrad: 12 februari 2008, 08:00:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2008, 21:12:06 »
Hej Carl!

Tackar för ditt snabba svar.

Jag hörde att dagens förbrukning ligger på ca 25000Kw/år i värme.
Så jag antar att verkningsgraden ligger någonstans runt 30-40% på befintlig värmepump.

Denna pump är tydligen en Thermia.
Skall man låta den gå ytterligare ett år till eller är det dags för uppdatering?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2008, 11:15:41 »
Har du någon aning om hur många kW VP:n är på?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2008, 12:35:47 »
Det var nog ett bra råd du fick...

men kanske skulle du oxå räkna på alternativet att komplettera med ett par små L/ pumpar istället. Borde inte kosta mer än kanske 25.000kr samtidigt installerade. I kombination med din nuvarande anläggning spar dom lika mycket energi, men till fjärdedelen av investeringen.

Pengarna tillbaka på kanske 3-4 år istället för kanske 8-12 år.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2008, 21:21:30 »
Jag har funderat på l-pumpar!
Men har nog lagt ner detta alternativ då jag anser att de är både fula och vårt hus är nog lite felbyggt för att få ut det mesta av dem.

Till Carl.
Jag flyttar in i huset om 2 veckor, men fick reda på att befintlig pump är på 12Kw.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2008, 08:03:39 »
Om pumpen är så stor så är nog största problemet att det är alldeles för lite slinga nergrävd.man kan nästan säga att här verkar det vara en hund begravd någonstans ,antingen har du fått fel uppgifter eller så har installatören varit helt inkompetent.Innan du börjar kasta ut grejer sä mät alla temperaturer o lägg in data här på forumet så tror jag att du får hjälp med att förbättra din anläggning.Dagens pumpar är inte så mycket bättre än för tex 15år sen som reklamen säger *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2008, 08:32:06 »
12 kW pump till 220 m2 gammalt hus är rimligt men 250 meter slinga, stämmer det verkligen? Ingen borde kunna göra en sådan feldimensionering. Kan det vara 2x250 meter?
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2008, 10:58:24 »
12 kW pump till 220 m2 gammalt hus är rimligt men 250 meter slinga, stämmer det verkligen? Ingen borde kunna göra en sådan feldimensionering. Kan det vara 2x250 meter?

Det skulle annars förklara varför den drar 25000 kWh/år, med mycket eltillskott så blir det så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2008, 21:50:05 »
Tackar för era inlägg!
Det är ingen dum idé att lägga mer slang!
Har fått höra att grannen (som har samma system) har lagt ner mer slang och fått upp verkningsgraden markant.
Jag hade fel innan om 250m. det är tydligen en slang på 400m. Något bättre.
Skall se i sommar om jag i stället skall lägga ner ytterligare 400m slang ( så totalt 800m)
Vad jag har hört så är det gammalt media i befintlig kollektorslang som tydligen inte är tillåten längre. Byter man denna då man lägger ner ytterligare slang eller låter man denna vara kvar?
Om man byter denna, vem tar då hand om detta media?
Tackar för all er hjälp.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2008, 20:07:12 »
Det är antagligen en glykolblandning du har i slangarna. Det gÃ¥r ju som miljöfarligt avfall, men borde gÃ¥ att lämna in pÃ¥ din lokala soptip. Du kan pumpa ur glykolen ur slingan, fyll pÃ¥ dunkar och kör till tippen och fyll slangen med en blandning av bioetanol och vatten istället. Blandningen brukar normalt mixas  30% etanol och 70% vatten. Har du dimensionen 40 mm pÃ¥ slangen, gÃ¥r det Ã¥t en liter färdig blandning per meter. Det är bara att börja räkna....... :,v(
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Taggen123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2008, 22:47:55 »
"Onkel Tompa" Finns det någon annan fara med att byta ut från gammal glykolblandning? Finns det någon risk att pumpen kan ta stryk av detta byte?
Tack för tipset.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Jordvärme äldre hus
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2008, 18:28:19 »
Det är etanol som gäller idag. Har din pump överlevt glykolen, som innehÃ¥ller socker, kommer den att gÃ¥ finfint pÃ¥ etanol/vatten. Glöm inte att det är bioetanol du ska använda. Du ska nog kolla kapaciteten pÃ¥ brinepumpen i din anläggning, när du ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥ och rotar i grejerna. Gräver du ner ytterligare slang mÃ¥ste du nog i alla fall byta till en större. Alternativt tvÃ¥ pumpar.  Byte av brinepump fixar en röris, eller du själv pÃ¥ ca en timme om den inte sitter tokigt till i VP. En pump kostar runt 1500 kronor och sedan fÃ¥r du lägga pÃ¥ arbetet om du inte gör det själv. Glöm inte att lufta markslingorna ordentligt när du pumpat i etanol/vatten. Minst fyra timmar per slinga, det är mycket luft i form av mikrobubblor i vatten. Luften mÃ¥ste avlägsnas.

En anmälan till kommunen om bytet till etanol skadar nog inte heller. b00k
« Senast ändrad: 23 februari 2008, 19:43:58 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!