0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, mätare låter bra. Var hittar jag sådana?
Radiatorerna består av 90% nya varianter dvs de vita ganska platta- galler uppepå, endast enstaka gamla (och de fungerar bäst...).
Oj oj oj, nu börjar det bli komplicerat :-) Hmm, du menar som något slags flödesschema alltså? Stigare = rören som går upp och ner mellan våningarna? Samma rör som också går mellan elementen? Stigare= matarrören mellan våningarna som sen förgrenar sig ut till elementen, det är dessa som du ska kolla först.Hur kollar jag strypningarna? Exakt vad är det? Ursäkta korkade frågor, men jag har ingen jättekoll.Strypventilerna= justerskruvar som sitter under en mutter som oftast är placerad på elmentets retur ut, med dessa justerar man in vattenflödets hastighet genom elementet så att skillnad i temp mellan topp/botten på elementet blir mellan 3-7 ºC, beroende på husets system, man bör sträva efter att ha samma "balansering", men det kan vara svårt när man blandar gamla element med nya, gamla ligger runt 3-4 ºC, nyare 5-7 ºCDet är ju samma glada rörmokarfirma som gjort nyinstallation av rör/radiatorer/vp, trodde att jag skulle slippa sånt här då... De har inga direkta tips att komma med, det är därför jag hänger här...Mätaren är ju beställd, men som jag förstått det så ska jag:1) Mäta alla radiatorer, på alla plan (ja topp och botten)2) Mäta rören mellan planen ja3) Stänga av cirkpumpen och kolla om det blir varmare på radiatorerna nereMitt förslag var om det finns en cirkpump till själva golvvärmen, INTE husets cirkpump, jag menar en liten pump som bör sitta ihop med shuntanordningen som styr hela golvärmesystemet.Har jag fått det rätt och har jag missat något??Tusen tack mina cyber-vp-experter!
Nja, du måste ha en cirk-pump nere i pannrummet som pumpar runt vattnet för hela husets element, däremot kan det ev finnas en liten extra för enbart golvvärmen och då bör denna pump vara intill den låda där alla slangarna för golvvärmen ansluter. Bifogar bilder på elementen som kallas för radiatorer av yrkesmännen.