Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tyska Remko  (läst 10908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frippen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tyska Remko
« skrivet: 11 februari 2008, 15:15:30 »
Hej hej, någon som vet eller har erfarenhet av Remkos pumpar?

http://www.remko.de/en/index.php?lia_page=prod_show&id=104

Skall man köpa en så nära m2 som möjligt eller kan man köpa en större som får jobba mindre? nackdelar fördelar?

Totalt grön inom detta....  ::)


Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tyska Remko
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2008, 16:16:04 »
Vet inte riktigt om 'gemene man' vet att innan Strateg Trade gick i konkurs hade dom
planer om en 'ny och elegant' serie av Nordic Air. Även denna var som föregångarna
en Galanz...tycker Remko'n ser faligt lika ut utan att jag kan garantera att det är samma...


BjörnK


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tyska Remko
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2008, 16:40:17 »
Dom Remko jag har sett har varit tillverkade i Kina, kan vara bra trots Kina tillverkat. Såg någon Remko annons där man istället får intrycket av att dom är tillverkade i Tyskland man så var inte fallet.
Jag sålde tillbehören till en kund som hade köpt Remko pga utseendet och reagerade på att inte muttrarna inte följde med till inne respektive utedel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Frippen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Tyska Remko
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2008, 23:42:28 »
Stämmer säkert med Kina, såg någon reklam, tysk pump kinapris eller något sånt.

kanske värt o prova en, får ett bra pris på denna, 5k och hjälp med installationen
frågan är väl om denna RXW 351 är för liten eller ej, 1 1/2 plan på ca 130kvm, eller skall man satsa på modellen större?


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tyska Remko
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2008, 11:27:41 »
Hej

Misstänker att den modell du nämner blir lite klen. Om du går upp i storlek så kan det hända att skillnaden i pris inte blir så stor mot en etablerad märkespump med samma uteffekt. Jag tyckte dessutom att det stod att vinterutrustning inte ingår...så jag tycker att du ska kolla runt på liknande företag i Sverige.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Frippen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Tyska Remko
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2008, 13:23:13 »
ok, tack för svaren...

Eftersom jag känner en som har två sådana mindre och de har fungerat problemfritt i ett par år nu så tänker jag chansa.
Tydligen är det något special ihop plock då den anpassas till vårat klimat...

Återkommer när den är på plats och när jag har haft den ett tag för en liten summering


Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Tyska Remko
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2008, 23:36:37 »
ok, tack för svaren...

Eftersom jag känner en som har två sådana mindre och de har fungerat problemfritt i ett par år nu så tänker jag chansa.
Tydligen är det något special ihop plock då den anpassas till vårat klimat...

Återkommer när den är på plats och när jag har haft den ett tag för en liten summering



Jag har också sett annonser ang REMKO som tyska "arbetshästar"
Ingenting om Kinatillverkning.

Däremot kan jag säga att mitt Kinatillverkade badrum vida överstiger den Svenska motsvarigheten när det gäller detaljkvalitet!
Massiv ek även i lådsidor och lådbottnar och bakstycken (där våra egna har plast eller masonite)
Bubbelkaret har finesser motsv ett kar som kostar 5 ggr så mycket (massage+ bubblor, cd, radio, ljusterapi, värmare, ozonrengöring, nackkudde, fjärrkontroll).
Motorn är dessutom en Whirlpool!

Njae Kinatillverkat kan vara kvalitet, men utbudet är enormt, så det gäller att välja godbitarna!
Tyvärr är godbitarna färre än det som är bra!
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Tommson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Tyska Remko
« Svar #7 skrivet: 25 september 2008, 16:38:24 »
Jag har tvåstycken Remko och som ni som inte vet är att Remko äger frabriken som tillverkar de flesta av märkena i dag

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Tyska Remko
« Svar #8 skrivet: 25 september 2008, 17:39:05 »
Jag har tvåstycken Remko och som ni som inte vet är att Remko äger frabriken som tillverkar de flesta av märkena i dag

Är det inte lustigt de flesta märken säger att de äger den fabrik det mesta tillverkas i. Detta fenomen gäller inte bara värmepumpar.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

rog

  • Gäst
rog
SV: Tyska Remko
« Svar #9 skrivet: 15 november 2011, 18:05:21 »
..har monterat ca 35st remko  endast en har haft problem med inne temp givare  annars sÃ¥ är livslängden ca 7-10 Ã¥r






nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 334
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!