Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Vilken L/V?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken L/V? (läst 3369 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larsostman
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
larsostman
Vilken L/V?
«
skrivet:
07 februari 2008, 12:36:58 »
Citera
Bor i ett vedeldat hus som jag i höstas installerade en L/L pump i, fungerat fantastiskt bra.
Men, källaren som inte har någon pump är naturligtvis kall samt att jag måste elda för VV, eller elpatron som sitter längst ned i ack-tanken....
Så, en L/V som komplement till detta, ska klara att värma tappvatten & värma källaren till ca -10 -15. Sen lär jag nog behöva elda
ändå.
Huset;
120m2 på 2plan samt källare 60m2
byggår 1935
normal vedförbrukning ca 20-25m3, innan L/L
Mitsubishi FD-35 L/L, levererar drygt 4kwh vid -18, har inte varit så kallt så jag vet inte hur den går då...
Bor i Södra Dalarna.
Hoppas någon vill svara.
MVH
Lars
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Vilken L/V?
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2008, 12:42:31 »
Citera
www.nordenberedaren.se
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
larsostman
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
larsostman
SV: Vilken L/V?
«
Svar #2 skrivet:
07 februari 2008, 15:56:43 »
Citera
Ska jag koppla in den efter ack-tankarna & mata den med vatten från tankarna, så att den slutar jobba när den får varmt vatten?
Eller, ska jag göra så att den matar tankarna & min VV slinga i tanken.
Ska jag köra med deras konvektor eller köra på mitt vattenburnasystem.
Många frågor....
Jag har sneglat på den här & Energicentras pump. Även CTC Ecoair har varit uppe när jag funderat.
Källaren är idag för kall så den behöver fler radiatorer om jag ska köra med Enegicentras eller CTC, så Nordenberedarens fläkt vore ju trevlig.
Men räcker den till att mata mitt övriga vattenburna system? Eller blir jag helt luftburen?
Loggat
Poha84
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 44
Karma +0/-0
Poha84
SV: Vilken L/V?
«
Svar #3 skrivet:
07 februari 2008, 19:33:33 »
Citera
I -15 hostar min energicentrapump ur sig 2500W-3000W. Det blir i minsta laget om du ska ha varmvatten. Det fungerar om du inte har jättevarmt i källaren. Jag ska sätta en lite beredare i serie med slinga i min tank. Det är oftast där det kör ihop sig för mig. Fast då värmer jag hela mitt hus samt varmvattnet med pumpen. Försöka övertala tjejen att man duschar för att bli ren, inte för att det är skönt. Är inte det lättaste.
Besparingen för mig skulle ändå bli enorm om man matar en varmvattenberedare med 40gradigt vatten som man sedan spetsar.
Fast vid -8 och uppåt är det en liten raket. Summa kardemumma så är effekten likvärdig med den större nordenberedaren. Vilket alternativ som är bäst för dig är det nog bara du som kan lista ut.
Loggat
larsostman
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
larsostman
SV: Vilken L/V?
«
Svar #4 skrivet:
07 februari 2008, 20:40:30 »
Citera
Du menar att den inte har några problem att leverera tappvatten vi -8, det låter ju toppen! Inte ofta som det är kallare än -8 där jag bor. Tänkte ju mata mina ack-tankar med den i så fall. Då har den ju hela dagarna på sig att värma tankarna för att sedan kanske ha lite mer problem på nätterna då de är kallare. Borde bli ganska jämn å fin värme även om pumpen levererar olika.
Det jag är orolig för är att inte kunna tappa upp ett bad
att den inte orkar leverera så pass varmt tappvatten. Att den klarar huset vid -8 det tror jag men hur mycket blir det kvar...
Då är ju din ide med vvb i serie inte dum.
Vad kostar en fläktkonvektor? Kanske är billigare med Nordenberedaren för 29´ink extravärme i källaren samt att man inte behöver komplettera med en extern vvb i serie.
Nu som de har varit så klara l/l all värme själv ned till kanske -7, kallare går också om det är kortare tider, hade -11 en natt & det gick... Så L/V kommer nog inte behöva jobba ihjäl sig.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Vilken L/V?
«
Svar #5 skrivet:
07 februari 2008, 21:54:05 »
Citera
Aha, du vill docka en LVVP mot ditt befintliga system.
Då är det nog bättre med en vanlig LVVP typ EcoAir dockad mot din acktank med VV-slinga med fast kondensering.
Din vedförbrukning före LLVP låter fantastiskt liten med det stora gamla huset. (eller är det enplan + källare?)
Men stämmer det så räcker en 105:a.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
larsostman
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
larsostman
SV: Vilken L/V?
«
Svar #6 skrivet:
07 februari 2008, 23:11:31 »
Citera
Vedboden är på drygt 30m3, den har aldrig fyllts & det har alltid varit ved kvar till året därpå, inga mängder men ändå.
Fördelen med CTC är väl att det är en CTC, eller? Den är väl på samma effekt, bryter vi -10 om man inte har deras styr.
Fördelen med Norden är att vvb ingår, extra källarvärme ingår samt att den har uttag för radiatorkrets, borde kunna koppla in acktankarna där, eller?
2 plan + källare, 60m2/plan
Varför backade från din första tanke Carl N?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Vilken L/V?
«
Svar #7 skrivet:
08 februari 2008, 07:30:22 »
Citera
Citat från: larsostman skrivet 07 februari 2008, 23:11:31
Varför backade från din första tanke Carl N?
Jag tänkte nog inte på att nordenberedaren kan dockas ihop med ditt befintliga system men som du skriver så funkar ju detta också. Fördelen är väl att du får ett större varmvattenmagasin, vilket kanske kan behövas om du ska värma vattnet med värmepump, eftersom temperaturen på acktankarna då blir lägre än med vedeldning.
Mitt tips är i så fall att förvärma varmvattnet i slingan i din acktank och toppvärma i nordenberedaren.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
perstr
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
perstr
SV: Vilken L/V?
«
Svar #8 skrivet:
08 februari 2008, 08:28:33 »
Citera
www.nordenberedaren.se
verkar vara en smart sak.
Skulle fungera bra som komplement till en FLVP. Där man kan utöka vattenmanteln: Stänga av elpatronen i FLVP och sätta en cirkulationspump så man kör mantelvattnet via denna beredare istället.
Loggat
Nibe 360, 135kvm boyta, byggt 2007
Beräknat 22,000 kW på mätaren.
larsostman
Expert på värmepump
Antal inlägg: 495
Karma +0/-0
larsostman
SV: Vilken L/V?
«
Svar #9 skrivet:
08 februari 2008, 18:47:13 »
Citera
Kan det vara så att det är vettigare att köpa en L/L till källaren & investera i en bra VVB?
Elda när det behövs.
Pratade med CTC direkt, han var lite orolig att 105án inte skulle orka värma 1 av mina 2 ack-tankar på 750liter. Men 107 var lugn.
CTC slår ju av vid -10 men det gör inte en L/L & VVB, frågan är vad för skillnad i driftkostnader.
Enligt hans kalkyl så behöver jag ca 9kwh när det är som kallast på min ort, 5 ºC i snitt.
Min luft pump ger drygt 4kwh -15, en källarpump på 2kwh vid-15 skulle man komma ganska långt med.
Lite tråkigt att inte använda det vattenburna systemet alls, förutom vid riktig tok kyla.
Hur resonerar ni i dessa frågor
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Vilken L/V?
«
Svar #10 skrivet:
08 februari 2008, 19:13:25 »
Citera
Jag skulle nog ta en lösning som använder ditt vattenburna system. En 107:a kostar inte mycket mer än en 105:a.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
SV: Vilken L/V?
«
Svar #11 skrivet:
08 februari 2008, 22:12:04 »
Citera
Om du funderar på en CTC 107 så kan du lika gärna fundera på en Nibe 2020/8. Den har också inbyggt enkelt styrsystem och kör med fast kondensering precis som CTC gör. Skillnaden är att den ger mer och fungerar ner till -20 ºC. Prisskillnaden är ca 3000-4000 kr mer.
Till båda kan man köpa till ett mer avancerat styrsystem som ger flytande kondensering och fler inkopplngsalternativ.
Mvh Lelle
«
Senast ändrad: 08 februari 2008, 22:25:28 av Lelle
»
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Vilken L/V?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1081
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
RobertG
dadid
VictorHus13
Kvarn
Heat?
tyke
Josth
Raketost
Breeelin
lubbis
ghupost
jantijanti
bevakare
Karlbusen
Alva10
kebj76
DonPablo
BiggerDigger
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info