dom använder ju helt vanliga chassifläktar som används till datorer bl.a... ser ut att vara 80mm eller 100mm fläktar... bättre att försöka köra på en 120mm och få uppflödet samt ner ljudnivån... en 80mm fläkt på full snurra låter relativt mycket ändå, och 5-6 st låter en hel del...
en sån där historia bygger man enkelt själv med några chassifläktar och en transformator, vill man koppla flera så köp en fläktkontroller... jag byggde en sådan på 4 fläktar, en fläktkontroller och en transformator från clas ohlsson... ljudnivån vart hög och luftflödet var inte direkt att hurra för... efter lite funderingar så struntade jag i idén med chassifläktar och tog en mindre bordsfläkt och välte ner den under radiatorn och styrde upp luften med en pappskiva... resultatet blev bättre luftflöde och mycket tystare gång
dom påstår att man skulle få samma effekt med en såndär apparat som med ett konvektorelement... det tror jag inte ett dugg på.... i så fall har dom jämfört med ett konvektorelement av den allra minsta modellen... självklart blir effekten bättre med fläktar... men knappast lika bra som ett riktigt konvektorelement...
skulle vara kul att veta priset på en såndär apparat... en 120mm fläkt kan man få för 100:- och uppåt... samt en transformator för ca 100-200:-... dvs för runt 800:- har man 6 fläktar och en transformator... lite beroende på hur seriös man är med bygget...
kan rekommendera
www.pyrox.se , dom har en fläktkassett som verkar vara av bättre modell... den var jag inne på tidigare....
mvh